Philip vill värna brittiska traditioner

Bildspel

Bild 3 av 4

Det finns en hel del olika egna öl på bryggeripuben The Red Fox.


 

Han är illustratören som sadlade om till bryggare och pubägare. Philip Nicholson vill värna den engelska ölkulturen i Sverige.

Nicholson startade sitt bryggeri Folkared 15 under 2013 och själva namnet är en produkt av brist på både tid och fantasi.
– Det är tusen beslut som ska tas på kort tid när man startar ett företag och fantasin räckte bara till att kalla bryggeriet för det som är vår adress, säger han.
Bryggeriet ligger i Långås öster om Falkenberg och där finns också bryggeripuben The Red Fox. Verksamheten är välbesökt trots att det ligger en bra bit från närmaste stad.
– Det är inte alla som vill vara mitt inne i stan, många gillar lugn och ro. På sommaren har vi mycket folk här, säger Nicholson.

Han kom till Sverige för lite drygt 30 år sedan och var på den tiden inte så imponerad av det svenska ölbudet.

– Det fanns ett öl fast det hälldes på lite olika burkar, beskriver han det.
Sedan dess har det hänt mycket och han är själv en del av den svenska ölutvecklingen.
– I England får man lära sig att brygga öl redan i grundskolan, skojar han och konstaterar att han håller sig ganska troget till vad som kan beskrivas som typiskt brittiska öl.
Bryggverket är på 1000 liter och hans årsproduktion ligger en bit över 30 000 liter. Mycket av den ölen säljs på hans egen pub.
– På sommaren har vi öppet alla dagar utom måndagar, annars kör vi fredag till söndag. Vi har en hel del grupper och företag här också.

Nyligen genomförde han också sin första egna ölfestival med lyckat resultat. Åtta halländska bryggerier fanns på plats då och målet är att låta festivalen växa till nästa år.

I väntan på det ska han fortsätta att producera öl med brittisk inspiration. Men det blir bara ale, lager vill han inte brygga.
– Det finns ett annat litet bryggeri inte så långt härifrån som kan få göra det, säger han leende och syftar på Carlsbergs anläggning inne i Falkenberg.