Agostino Arioli på Birrificio Italiano är inte främmande för innovativa experiment. Men allra närmast hjärtat håller han lageröl. Modern hazy dubbel-IPA är dock inget som italienaren, som precis bryggt ytterligare en collab med Omnipollo, begriper sig på – överhuvudtaget.
“Är du trött på att prata om italiensk pilsner?” frågar jag Agostino Arioli när vi ses i Omnipollo Kyrka i Stockholm. Han har just serverat mig sin Tipopils, och det är den färskaste som just då finns att få tag i, och vi rör oss upp från bryggeriet för att sätta oss i baren. Agostino bär på flera glas, allt som har serverats nere bland tankarna i bryggeriet ska med och allt kommer tids nog att drickas upp – “för öl är inget man slänger”.
– Om jag är trött på att prata om italiensk pilsner? Nej, eller förresten – lite. Det är många som missar mycket annat för att man alltid ska prata om det, svarar han.
Agostino Arioli är i Sverige för att brygga ett uppföljande öl till pasta- och mozzarella-pilsnern Tipopasta som bryggdes tillsammans med Omnipollo på Agostinos bryggeri i Lombardiet året innan. Ett öl som var helt i linje med den karismatiske bryggaren.
– Jag gillade ölet jättemycket, visst, ingredienserna var kanske lite galna och helt ärligt trodde jag inte att det skulle bli så bra som det faktiskt blev, säger han.
Men så var det också långt ifrån första gången Agostino bryggde med otypisk ölråvara. Faktum är att han gärna brygger på ett otypiskt vis också med öltypisk råvara.
– Jag brukar till exempel rosta humlen som jag använder till mina stouts, ibland över öppen eld, det ger en djupare smak, säger han och fortsätter:
– I Sverige är det många som provat varianten av Tipopils som bryggs med färsk humle. Att brygga med färsk humle är svårt eftersom de innehåller så mycket vätska. Så för att maximera smaken använder jag hela växten – kottarna, stjälken och bladen, det är det kanske inte så många som vet, säger han och konstaterar samtidigt att den humlefärska varianten nu funnits i 20 år.
Experimentlustan löper som en röd tråd genom berättelserna – och det finns gott om dem. 2002 bryggde han till exempel sitt första kaffeöl med laktos och något år innan dess gjorde han troligen världens första rabarberpaj-öl, där han “för att få till den rätta knäckigheten” hällde ren diacetyl (en aromatisk förening som kan uppstå under jäsningen och som ofta smakar av smörkola, men som i många sammanhang är anses vara en defekt) rakt i ölet.
– Jag har varit väldigt tidig med väldigt mycket, men jag är nyfiken, gillar många olika stilar och smaker och har tack vare jobbet som bryggare kunnat leva drömmarna och idéerna fullt ut, säger han.
Också det allra första ölet får ses som en innovation. Tipopils, som betyder ‘en sorts pilsner’ och som oftast serveras ur sin signifikanta 75-centilitersflaska, fyller precis som bryggeriet 30 nästa år. Ölet skilde sig då från allt annat europeiskt öl just genom att det torrhumlades.
– Det var ingen i Europa som gjorde det, speciellt inte med ett lageröl.
Att den italienska pilsner skulle bli en stil, ett etablerat begrepp som idag bryggs över hela världen, hade han aldrig kunnat tro. Att han ens fick folk att dricka ölet såg han inledningsvis som en vinst.
– Det fanns ingen ölkultur i Italien 1996. Alltså noll. De som drack ölet tyckte att den serverades för varm, hade för mycket skum och för lite kolsyra, grumligheten gjorde inte heller saken bättre, och inte att jag tog sån tid på mig att hälla upp den, säger han och fortsätter:
– Trots att konsumenterna faktiskt drack ölet på plats i bryggeriet trodde de varken på att det var jag som hade bryggt det eller att det bryggts i lokalen. En dag kom en väldigt gammal man förbi och tog sig ändå tid att förklara att han inte drack mitt öl eftersom jag hällde vatten i den. Det var helt klart en annan tid då.
Efter två, tre år började gästerna i långsam takt besöka bryggeriet av egen vilja. Idag reser folk dit från hela världen – ett resultat av ett enträget arbete, både på hemma- och bortaplan. Agostino Arioli har under lång tid arbetat målmedvetet för att öka statusen för lagerölet rent generellt, bland annat med sin pilsnerfestival ”Pilsner & Love” som hade premiär i Italien 2006.
– I många år, inte minst när craft beer-revolutionen var i sin linda, hade lagerölet ett oförtjänt dåligt rykte. Men jag tyckte att det i själva verket borde vara tvärtom. Lageröl kostar mer i energi, är svårare att brygga och tar längre tid. Men länge var craft beer det samma som överjäst öl, och det bara var så.
Festivalen som successivt vuxit, tog sig senare till USA, där den genom åren turnerat runt, bland annat med ett stopp hos Firestone Walker – som tidigt blev en ambassadör både för stilen, som de själva brygger, och för Birrifico Italiano.
– Matt Brynildsen på Firestone spred ordet om italiensk pilsner i USA på ett viktigt sätt och idag är USA vår största marknad.
Så hur definierar Agostino då den italienska pilsner? Det är inte så svårt förklarar han, per definition är det en torrhumlad pilsner, men med den viktiga detaljen att det är europeisk humle som används. I Agostinos fall, och sedan många år tillbaka, är humlesorten Spalter select, och varje år kör han själv till Tyskland och väljer ut årets batch. Torrhumlar man med till exempel en amerikansk humle ser han hellre att ölet kallas för ett modern lager, hoppy lager eller india pale lager. Vilket också är stilen Agostino är i Stockholm för att brygga.
– Det visade sig att både jag och Henok älskar den amerikanska Simcoe-humle så i sann Omnipollo-anda ska vi maxa humlenärvaron i ett gemensamt lageröl, jag tror vi ska använda humlen i tre olika former.
I samma stund serverar Henok Fentie oss ett annat humlemaxat öl, en hazy dubbel-ipa gjord med flera andra bryggerier.
– Fast det här är en ölstil jag inte alls förstår. Det är för sött, för grönt, för starkt. Nej, jag dricker tusan hellre en Carlsberg, nästan i alla fall, säger Agostino Arioli och tar ytterligare en klunk.
– Eller jo förresten, det här kan jag inte dricka…
Den årliga Sverigelanseringen av Tipopils kommer till Systembolaget, i det tillfälliga sortimentet, den 28 februari.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
