Pionjärens son tror på fortsatt utveckling

Bildspel

Bild 3 av 3

Brian Grossman tillsammans med Sierra Nevadas Europaansvarige Iain Newell.

 

Pappa Ken hade drivit Sierra Nevada i fem år när han föddes. Brian Grossman växte mer eller mindre upp på bryggeriet och nu är han en av nyckelpersonerna. I helgen var han i Sverige.

Bryggeriet Sierra Nevada har betytt väldigt mycket för den amerikanska ölutvecklingen. Deras pale ale öppnade dörrarna för humliga öl och ni vet alla hur mycket humlig öl det görs i USA i dag.

Men 1985 var en annan tid i USA. Sierra Nevada hade då funnits i fem år och det var då som Brian Grossman föddes.

– Jag tillbringade väldigt mycket tid på bryggeriet. Mamma tog mig ofta med dit och jag lekte kurragömma bland maltsäckarna, minns han.

Ganska tidigt kände han att bryggeriet också skulle bli hans arbetsplats i framtiden. När han var 15 år gjorde han sin första riktiga arbetsdag i bryggeriet och jobbade sig upp via rengöringsjobb, filtrering av öl och paketering.

Nu är det helt andra arbetsuppgifter som gäller. Den officiella titeln är vice president, men Brian själv kallar sig hellre för andra generationens bryggare.

– Det har hänt så mycket med företaget. Pappa startade Sierra Nevada för att han ville brygga öl som han själv gillade. Det har gjort att han skapade ett väldigt bra företag, säger Brian.

Humlig öl

Även ölen har utvecklats otroligt mycket. När Sierra Nevada Pale Ale släpptes var den revolutionerande med sin humliga smak.

– Den var helt annorlunda mot normen då. Men den var bara på 48 IBU. Och när vi släppte första Celebration Ale 1981 var den på 68 IBU.

På 1980-talet var Sierra Nevada ett av väldigt få craft beer-bryggerier i USA. I dag finns över 7000 och det har förstås förändrat massor. Inte minst vad gäller konkurrens.

– Vi känner definitivt av konkurrensen. Men i fjol ökade vår försäljning efter att ha tappat lite två år på raken. Det var viktigt och känns bra.

De bryggerier som var med tidigt har ett försprång som det gäller att förvalta och det har Sierra Nevada lyckats bra med. I dag är man USA:s tredje största craft beer-bryggeri bakom Yuengling och Boston Beer Co, som brygger Samual Adams-ölen.

Tror på utveckling

Brian Grossman tror att det finns plats för alla bryggerier, inte minst för att man har olika inriktning.

– De som öppnar i dag har fokus på att sälja ölen i sin egen bar och har inte planer på att bli jättestora. De små kommer att klara sig bra och de tio största craft beer-bryggerierna kommer att vara framgångsrika. Jag tror att det är de regionala bryggerierna i mellanskiktet som kommer att få svårt att växa.

Att Brian Grossman besöker Sverige är ingen slump. Under många år har det varit en viktig marknad. Efter Storbritannien är Sverige den viktigaste exportmarknaden för Sierra Nevada.

– Det är en bra marknad och ett viktigt land. Ni har lite annorlunda alkoholregler, men vi är vana vid det. Det skiljer mycket mellan olika stater i USA också.

Välgörenhet

Nästa nya öl från Sierra Nevada på Systembolaget är ett väldigt speciellt öl. Det heter Resilliance IPA och alla intäkter från det ölet går till de som drabbades av de stora bränderna i Kalifornien i november i fjol.

Sierra Nevada bryggde ölet och uppmanade sedan andra att göra samma sak. De delade receptet och hela 1483 olika bryggerier runt om i världen hakade på.

– Många dog och 30 000 blev utan hem. Flera av våra anställda drabbades och vi ville hjälpa till. Vi pratade med Russian River som gjorde något liknande året innan och de samlade in en miljon dollar. Vi bestämde att vårt mål var två miljoner dollar.

Med alla bryggerier som ställde upp blir slutsumman till de drabbade betydligt högre än så.

– Om alla brygger som de sagt så kommer vi att samla in 15 miljoner dollar. Jag vet att en del gjort sin egen tolkning av receptet men det är helt okej. Det viktiga är att pengarna kommer till dom som behöver hjälp, säger Brian.

22 mars kommer Resilliance IPA på Systembolaget och då kan alltså även du hjälpa till och stötta de drabbade i Kalifornien.