Den brittisk ölscenen har utvecklats rejält under senare år. Men få hantverksbryggerier har haft samma utveckling som Thornbridge. Nu ska man satsa på mer export till Sverige också.
Bryggeriet grundades 2005 några mil sydväst om Sheffield, mitt i en nationalpark, och var då lite av pionjörer inom craft beer och humlig öl.
Ett av de första recepten som togs fram var till ölet Jaipur. På den tiden fanns en viss Martin Dickie med och utvecklade det ölet. Några år senare var troligen Jaipur en inspiration när Dickie tillsammans med James Watt grundade Brewdog och lanserade Punk IPA.
– Jaipur är fortfarande vårt mest populära öl och det står för 30 procent av vår produktion, säger James Buchanan som är exportchef på bryggeriet.
Jaipur var i sin tur inspirerade av de humliga öl som bland annat Sierra Nevada producerade i USA.
Genom åren har det sedan hänt en hel del positivt för Thornbridge. Det bryggeri på 1000 liter som man startade med, kompletterades 2009 med ett nytt bryggverk på 3000 liter.
Numera ligger produktionen på cirka tre miljoner liter per år.
– Det har gått väldigt bra och det finns utrymme för att växa mer med den utrustning vi har i dag. Det är bland annat fler tankar på väg in, berättar Buchanan.
En av anledningarna till att Thornbridge lyckats bra är att man lyckats attrahera både den nya ölpubliken och den mer traditionella i Storbritannien.
– Vi har aldrig övergivit cask som en del nya bryggerier och vi brygger en hel del lager också, även om de inte blir lika omtalade.
Två suröl har däremot blivit rejält uppmärksammade den senaste tiden. Days Of Creation släpptes på Systembolaget för en tid sedan och det ölet vann silver på World Beer Cup.
Ölet som tog guld då?
Jo, det heter Love Among The Ruins, är också bryggt av Thornbridge och kommer på Systembolaget senare under hösten.
– De var förstås fantastiskt kul med de priserna. Båda är fatlagrade och jag tycker förstås att de är riktigt bra, säger Buchanan.
I dagsläget jobbar 55 personer på de två bryggerianläggningarna och dessutom driver Thornbridge sex egna pubar i Storbritannien. Exporten inleddes 2010 och i dag skickas det öl till 35 olika länder. Sverige är ett av de länder där man vill skala upp.
– Sverige är en spännande marknad och vi hoppas kunna fortsätta att skicka ny öl även till i fortsättningen, säger Buchanan.