Förra året gjorde Poppels ett omtag med sina folköl. Nu har det gett resultat och bryggeriet har kommit in på 100 Coop-butiker.
När Poppels släppte London Lager på Systembolaget var det efter att ha börjat om från början och slängt ut sina gamla lageröl. Förra året gjorde bryggeriet även samma resa på folkölssidan.
– Vi slopade de gamla och gjorde folkölsvarianter på vår session-ipa och new england pale ale istället, berättar Magnus Pettersson, marknadschef på Poppels.
– Det var när vi tog över distributionen själva. Nu har Johan Lolk gnetat på och gjort ett jättejobb och vi har kommit in på fler och fler butiker.
I höstas godkändes Poppels som leverantör till Coop i västra Sverige och nyligen godkändes bryggeriet i hela Sverige. Så nu finns Poppels i 100 Coop-butiker runt om i landet.
– Svårt att säga vilka volymer det blir, men om vi får in en öl på 100 systembolagsbutiker, så blir det ju en skjuts i försäljningen.
Satsningen på folköl är inte unikt för Poppels, det är många bryggerier som gör den resan. Något som Magnus ser som en fördel.
– Vi är ju hjälpta av alla andra som är duktiga på folköl, ju fler som syns desto mer ökar totalefterfrågan. Tillsammans ska vi hjälpa konsumenterna att hitta något annat än blaskig lågprisfolköl.
Just nu har Poppels bara ipa och pale ale som folköl, men mer kan vara på gång.
– Vi har pratat om vad nästa produkt ska bli. Det är ju ipa och pale som står för den stora försäljningen, men vi har funderat på London Lager eller någon suröl.
Poppels var även med i Lidls folkölssatsning, men efter senaste uppdateringen av sortimentet är bryggeriet inte längre det.
– När de gjorde ett omtag i våras ville de omförhandla priset och vi löste inte det.