De digitala kanalerna blir allt viktigare för ölföretag runt om i världen. Nu ska Heineken nå ut i sydöstra Asien med hjälp av succéföretaget Grab.
Grab började som en tjänst där man kunde boka resor, ungefär som Uber. Men i takt med att allt fler gillar appen har den utvecklats. Nu finns Grab Food, där människor kan beställa mat och det är där Heineken kommer in i bilden.
Man har nu tecknat ett avtal med Grab om att ha med sina öl åt nå ut till alla som vill beställa mat.
Samarbetet inleds inom kort i Singapore och Vietnam och kommer sedan att spridas även till Filippinerna, Thailand, Myanmar och Kambodja.
– Vi ser fram emot att ta vår försäljning till en ny nivå. Det här passar bra in i vår digitala omställning där vi vill ge konsumenterna nya sätt att köpa våra öl, säger Dolf van den Brink på Heineken.
I samarbetet ingår också att Heinekens anställda ska använda Grab vid sina resor i området. Heineken kommer också att få tillgång till data från försäljningen via appen och kan då bland annat se var försäljningen går bäst.