Bildspel
Läget precis vid vattnet på Djurgården lockar många att stanna till för en öl.
Ny design. Delvis ny inriktning. Nu breddas verksamheten på den populära bryggan vid Spritmuseum i Stockholm.
Platsen för muséet på Djurgården kan nästan inte vara bättre. Precis vid vattnet ligger dessutom den brygga som blev populär bland ölälskare under fjolåret.
Den här sommaren lockar man med ny design och dessutom ett bredare utbud av drycker.
– Vår devis är ”Smaka på Sverige”. Vi ska fortsätta med öl men vill också visa upp vin, whisky, gin, kombucha och annat, säger Matilda Ivarsson på Spritmuseum.
I fjol var det via ett samarbete med Sveriges Oberoende Småbryggerier fokus på svenska småbryggerier. Ölfokuset blir kvar, men kompletteras nu också alltså med andra drycker. För de bryggerier som ska ha sin öl på bryggan innebär det stora möjligheter att nå en ny publik.
– Djurgården har drygt 15 miljoner besökare på ett år, och det är massor med människor som passerar hos oss varje dag. Det är många som blir nyfikna och vill stanna och ta en eftermiddagsöl, säger Ivarsson.
Qvänum var först ut av bryggerierna den gångna helgen och 15 juni kommer Macken att släppa en ny öl på bryggan. Även Omnipollo kommer att vara där i sommar, och kopplingen dit är tydlig. Det är nämligen Karl Grandin som gjort den nya designen på bryggan.
– Vi är jättenöjda, det är snyggt här, säger Ivarsson.
Grandins design går att känna igen från det han skapat för Omnipollos räkning och den genomsyrar hela serveringen. Dessutom kommer du att kunna köpa en del av inredningen i höst.
– Det han gjort går att ta loss från borden och det kommer vi att auktionerna ut i höst. Tanken är att pengarna ska gå till välgörande ändamål, säger Ivarsson.
Själva muséet har cirka 100 000 besökare varje år, och där går att ta del av olika delas av svensk dryckeshistoria. Muséet är litet men vill utnyttja det till att vara nytänkande och framåt.
– Vi vill vara vad ett museum kan vara, inte vad det ska vara, säger Ivarsson.
Hon räknar med en hel del besökare även under kommande sommar, både till muséet och till bryggan, även om alla inte uppskattar att det finns ett museum som fokuserar på alkohol.
– Vi får en del synpunkter. Men det finns både dom som tycker att vi är för negativa och för positiva när det gäller alkohol. Vi försöker att vara neutrala, säger Ivarsson.