Bildspel
På fyra år har Cloudwater blivit ett av världens mest hyllade bryggerier. Grundaren Paul Jones är mycket nöjd, men vet också att bryggeriet kommer att tvingas till en flytt om några år.
De började med ett bryggverk på 2500 liter och det är faktiskt samma utrustning som står kvar i lokalerna nära Picadilly Station i Manchester. Paul Jones ser inte expansionen i sig som något jätteviktigt.
– Om vi ska växa är det för att de anställda ska få det bättre och ha högre lön. Vi kommer att bli större men framför allt har vi fokus på kvalitet. Jag vill heller inte att våra ambition ska förvandlas till girighet, säger han.
Jobbet med kvalitet har gett resultat. Cloudwater har under flera år rankats bland världens bästa bryggerier på ölsajten Ratebeer. Ett ständigt pågående kvalitetsarbete ligger till grund för det.
– Det är en viktig fråga för oss och jag har aldrig varit mer nöjd med våra öl än jag är nu, säger han.
Kanske kommer en expansion i samband med den flytt som väntar om några år. Cloudwater har nämligen fått besked om att det ska bli lägenheter där bryggeriet ligger och då är det bara att leta efter andra lokaler.
– Det ligger några år fram i tiden, men det kommer att kräva mycket planering. Det ska byggas nytt här och vi kan inte vara kvar. Det är inget vi oroar oss för så mycket ännu, men det kommer att bli en jättestor grej för hela företaget, säger Jones.
Det är möjligt att det då blir ny utrustning också, men det kommer att bli mycket jobb vid en expansion.
– Det är som att laga mat, det är annorlunda att göra det till en personer eller till 50 personer.
Det var i september 2014 som bryggeriet startades och sedan har det gått snabbt. I dag jobbar cirka 40 personer med företaget, men det hela började med fyra personer runt ett köksbord.
– Vi hade en hembryggare och en bryggare från hade jobbat på Summer Wine när vi började. Det har hänt en hel del, säger Jones.
Han hoppas på att kunna brygga mellan 1,2 och 1,4 miljoner liter öl under det här året, och då närmar man sig max för att vad bryggverket klarar av. I dagsläget bryggs det nio eller tio gånger per vecka.
– Vi är överraskade av hur bra det har gått, vi hade inte förväntat oss den här utvecklingen. Nu är också Manchester en av våra viktigaste marknader. Det var trögare i början, då var det många som var skeptiska, minns Jones.
I april kommer några från bryggeriet till Göteborg för att medverka på Stigbergets fest, och Sverige har blivit ett land där många gillar Cloudwater. Så är det även i USA, och det är en marknad som man tittar på.
– Det är inget bestämt och blir det något så kommer det att dröja några år. Men det vore spännande att brygga öl i USA också, även om jag vill vara ansvarig för de produkter vi gör, säger Jones.
Tills vidare håller de sig dock till Storbritannien och Manchester. Där ska företaget utvecklas och Jones hoppas på att göra det tillsammans med de människor som jobbar där nu.
– De är viktiga för företaget. Jag hoppas på att få jobba med de här människorna i många år, säger han.