Det började med ett ölintresse. Men nu brygger Maria Nyström öl till två Göteborgskrogar och målet är att sälja ölen till fler ställen.
Det är under namnet Maria Trilsk Bryggeriaktiebolag som satsningen sker och Maria gör den tillsammans med Viktor Björnström, Tove Andersson och Eskil Vowles. De båda sistnämnda driver Gyllene Prag och Schnitzelplatz Lagerhuset och det är även där som ölen serveras.
– Det var Tove som föreslog att vi skulle ha ett bryggeri och det är bra att vi redan från start har två ställen som vill köpa våra öl, säger Nyström.
Inledningsvis bryggs ölen hos Sad Robot i Göteborg men på sikt kan det bli aktuellt med egen utrustning.
För Maria Nyström är öl inte något nytt.
– Intresset för öl kom tidigt, men jag började att känna skillnader i smaker på ett annat sätt när jag var runt 20. Jag har ett intresse av att prova öl med kompisar och intresset har blivit starkare sedan jag började jobba här, säger hon.
Nyström började på Gyllene Prag men jobbar nu på Schnitzelplatz. Hon har bryggt hemma och har koll på processerna, men är glad att ha lite hjälp från Sad Robot i början.
– Det är ett stort steg när det ska bli större batcher. Men den senaste gången bryggde jag helt själv, säger hon.
Det första ölet som togs fram, en session-IPA med namnet Husman, finns på de båda restaurangerna och det har också bryggts en IPA. Nästa projekt blir att göra en american amber.
– Vi har inga begränsningar när det gäller vad vi kan göra. Men vi tänker att ha något av de första ölen återkommande, säger Nyström.
Hon säger att ambitionen med ölen är inte att vara så häftig som möjligt. I stället är målet att brygga öl som passar till den mat som serveras.
– Vi vill sälja in ölen till andra krogar också och det vore kul om vi kan få in vår session-IPA i lokala sortimentet på Systembolaget.
På sikt kan det alltså bli aktuellt med ett eget bryggeri, och även att producera till exempel sprit under samma varumärke.
Men just nu känns det lagom att brygga hos Sad Robot och att lära sig mer om hela bryggningen.
Tove Andersson, som kom med idén, är nöjd med att ölen nu finns till försäljning och tycker att de passar bra till matmenyn.
– Vi vill inte brygga öl som gästerna bara vill ta en av. Dessutom är det kul att brygga så det passar till vår mat, säger Andersson.