De försökte in i det sista. Men nu är det klart att Nolias båda ölmässor flyttas fram till nästa år.
Nolia har skapat uppskattade ölmässor i både Umeå och Luleå under de senaste åren. Framför allt i Umeå har det varit välbesökt och mässan har blivit en favorit även bland utställarna.
– Men i höst blir det inga fysiska mässor. Beslutet har dröjt, då man in i det sista har försökt få till coronaanpassade evenemang– Men utifrån gällande regelverk och rådande omständigheter ser vi ingen möjligt att genomföra mässan. Ett tungt beslut att fatta men hälsan och säkerheten går före allt, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia AB.
Än så länge finns inga datum för nästa års festivaler. Planen är nu i stället att via digitala vägar jobba vidare med mässorna.
– Under tiden fram till vi kan hålla nästa Nolia Beer som besöksmässa vill vi ändå fullgöra vårt uppdrag att stärka branschen, särskilt viktigt i dessa svåra tider, att skapa men också bibehålla bestående nätverk med kollegor samt öppna dörrar till ökat engagemang och intresse från såväl intresserade som experter, säger Sussi Wikström.
Via olika digitala kanaler ska utställarna få synas under hösten och vintern.
– Det blir såklart inte samma sak som en besöksmässa, men det öppnar för att göra en hel del. På vår hemsida, på Youtube och på våra sociala medier kommer vi att samla och sprida information och digitala aktiviteter från alla utställare. Flera av de utställare vi pratat med uppskattar våra initiativ och känner sig trygga med våra ambitioner, säger Sussi Wikström.