Det går dåligt för flera av de största ölföretagen i världen. Men för Carlsberg var den senaste kvartalsrapporten riktigt positiv läsning.
Det danska företaget visar på fina siffror när flera av konkurrenterna kämpar med att då sina verksamheter att gå med plus.
Omsättningen ökade med 3,1 procent till 17,6 miljarder kronor och framför allt är det i Asien som det går bra. Där ökade omsättningen med 14 procent och det täcker gott och väl det tapp på tolv procent som varit på den ryska marknaden.
– Jag är ändå nöjd med utvecklingen i Västeuropa. Här hade vi ett tufft jämförelsekvartal med tanke på den varma och torra sommaren förra året, säger han i en kommentar till rapporten.
Samtidigt som både AB InBev och Heineken sänkt sina förväntningar för 2019, har Carlsberg gått åt andra hållet.
– Vår höjning av vinstprognosen tidigare i veckan är ett bevis på att vårt strategiprogram för 2022 går enligt plan och vår förbättrade geografiska närvaro, säger Carlsbergs vd.