De prisades redan innan de hade startat. Nu har Vareböke Bryggeri haft sin premiär och målet är förstås att växa.
Det är ett gäng unga entreprenörer som står bakom bryggeriet. Deras framåtanda prisades redan 2016 när de kom på andra plats i tävlingen Årets unga entreprenörer i Kronoberg i höstas.
Men den riktiga premiären har dröjt och till stor det har det handlat om att ge kunderna bästa tänkbara upplevelse.
– Vi har hela tiden hittat detaljer som kunnat göra ölet bättre och vi har velat kvalitetssäkra processen. Nu är tre år av lycka och frustration över och det känns overkligt att vara igång, säger Jonathan Kramer.
Han driver bryggeriet tillsammans med Gustav Lööf, Viktor Lööf och Jakob Nachtweij. En Braumeister på 200 liter finns i bryggeriet och den ska klara av produktionen den närmaste tiden.
– Vi har provat att dubbelbrygga på den och det fungerar. Allt vi gör är framtaget för att det ska bli riktigt bra varje gång, säger Kramer.
Nyligen hade man sin premiär på Brasserie Goaroije i Älmhult och det blev en välbesökt tillställning.
– Just nu är det den lokala marknaden som gäller, vi behöver få en inblick i hur vi ska distribuera till exempel. Sedan siktar vi mot Systembolaget och finns gärna med våra öl över hela landet längre fram. Men först får vi se hur det går på den lokala marknaden, säger Kramer.
Premiärölet var en pale ale och det är en stil som hela kvartetten gillar.
– Abslut gillar vi humliga öl. Nu kommer vi satsa på den ölen ett tag och göra den så bra som möjligt. Sedan tittar vi på att göra en lager eller pilsner och längre fram också lite säsongsöl, säger Kramer.
Det är ingen tvekan om att det finns planer för framtiden, samtidigt som man inte vill rusa fram. Allt ska få ta sin tid.
– Nu ska vi först brygga öl och skaffa oss ett lager, sedan ska vi försöka ta nästa steg, säger Kramer.