Premiär för Göteborgs nya varumärke

Bildspel

Bild 3 av 4

Marc Rothausen på Göteborgs Nya som står bakom GBG Brew, hade inte druckit de färdiga ölen innan men gjorde det på premiären. "Går det bra för några öl från GBG Brew så kan det bli så att vi brygger dem i större skala senare", berättar han.

GBG Brew gjorde entré med tre öl på onsdagskvällen. Bryggaren Linus Pilebrand fanns på plats för att servera ölen på Blackbird i Göteborg.

GBG Brew är Göteborgs Nyas experimentverkstad och nu var det dags för officiell release av öl i Göteborg under ölveckan. Marc Rothausen, en av bryggeriets grundare, fanns på plats.

– Linus har fria händer att utveckla nya öl och testa olika idéer. Han behöver inte ens fråga om han vill göra nåt, berättar Marc.

Ölen säljs under varumärket GBG Brew. Men Marc Rothausen är inte främmande från att flytta från det 200 liters bryggverk som GBG Brew har tillgång till nu om det behövs.

– Går det bra för några öl från GBG Brew så kan det bli så att vi brygger dem i större skala senare, säger han.. 

Hittills har GBG presterat de tre ölen som fanns på Blackbird, stouten Follow the Smoke med agave och rökt svart te, saisonen Elder the Berry med fläderbär och Senchalicious, en pale ale med sencha-te.

– Sen har vi två andra till på gång, en körsbärsstout och en mörk rökig lager, nästan som en porter, säger Linus.

Två av de tre ölen på Blackbird ligger Linus bakom, pale alen ligger Peter Eriksson på Göteborgs Nya bakom. Men att det var officiell release på onsdagen betyder inte att ölen var helt oprövad.

– Vi har gått lite under radarn haft en del prov på mässor, säger Linus.