Nu har det varit premiär för ölet som är en del av Musikhjälpen. Hela gänget bakom ölet samlades på Ölrepubliken för att prova för första gången.
Det var i december som Musikhjälpen genomfördes och en av auktionerna gick ut på att brygga öl tillsammans med Frquency Beer Works utanför Stockholm. Vinnare var ett Göteborgsgäng med flera kända ölprofiler.
– Jag tycker att ölet är fantastiskt, men du frågar fel person för jag är kanske partisk. Jag har provat ölet med jämna mellanrum under jäsning och lagring och det har blivit bättre och bättre, sade Mattias Hammenlind, som bryggt ölet på Frequency.
Hela grejen med ölet har varit en spännande och givande resa och det finns nu också planer på att samma gäng ska göra samma sak igen till nästa Musikhjälpen.
– Alla verkar vilja ha det så, att vi gör det till ett årligt återkommande event, säger Hammenlind.
Fredrik Berggren är en av personerna som tog hem auktionen och som åkte till Stockholm för att brygga ölet.
– Receptet är nästan 200 år gammalt i grunden och sedan har vi ändrat lite på det. Jag tycker att ölet blev riktigt bra, säger han.
Smash The Pastryarchy heter ölet och det namnet kanske kräver sin förklaring.
– Det är hämtat från en USA-bloggare som heter Dont Drink Beer. Han driver med aromer och smaksättningar i öl. Vi kollade med honom om vi fick använda namnet och han tyckte det var en jättekul idé, säger Berggren.
I samband med premiären meddelade dessutom Ölrepubliken att man skänker 30 kronor per såld liter av ölet till Musikhjälpen.