Premiär för nya satsningen i Norrköping

Bildspel

Bild 3 av 3

Fyra olika öl släpps i en första omgång.

Ett bryggeri. Men två varumärken. Så blir det med den stora satsningen i Norrköping och först ut är Fenix Brewery.

Det är Marcus Ljung och Jörgen Franzén som jobbar i bryggeriet, som totalt har 15 delägare. Brewers In Arms var namnet från början och det ska leva vidare. Men först lanseras Fenix Brewery.

– Det blir huvudfokus på Fenix och det är vårt lokala varumärke. Brewers In Arms blir mer för samarbeten med andra bryggerier, och kanske även för någon specialöl, säger Marcus Ljung.

Han lämnade Nils Oscar efter många år för att bli en nyckelperson i den nya satsningen. Nu är man framme vid ölpremiär, och det är i en tid när få saker är som vanligt.

– Det är väl sisådär att starta nu, men vi är hoppfulla.

De första fyra ölen från Fenix Brewery är en pale ale, en blonde, en lager och en weissbier.

– Det ska vara lättdruckna öl och inget av ölen är starkare än 5,2 procent, säger Ljung.

Nu hoppas man på den lokala publiken och att ölen ska hitta ut till konsumenter även i dessa tider. Det går också att köpa ölen i Systembolagets beställningssortiment.

– Det verkar spontant som att Norrköping är redo för oss, och vi vill pusha hårt mot det lokala nu i början. Men visst finns det lite farhågor så här i början, inte minst i dessa tider.

Bryggverket är på 2000 liter och det finns tio tankar i samma storlek. Det ger en möjlighet att brygga rejält med öl och målet är förstås att växa.

Även om det nu finns fyra öl på marknaden så är planen att det ska bli betydligt fler än så.

– Vi kommer att vilja brygga nya öl hela tiden, även om det kommer att styras lite av hur vi säljer. Det ska bli kul att se hur ölen tas emot, Norrköping har många restauranger och ett bra uteliv, och krogarna verkar taggade, säger Ljung.

Nu ska man göra bryggerinamnet rättvisa i en tuff tid.

– Det passar med Fenix-konceptet nu, när det är som svårast reser bryggeriet sig som en Fågel Fenix. Att vi satsat stenhårt på detta varumärke