Processexplosion för humle under 2024

Under 2024 har användningen av flytande humleprodukter, som exempelvis varumärket Hyper Boost från Yakima, fått ett stort genombrott på marknaden. I Sverige har bland annat Stigbergets och Ringu framgångsrikt laborerat med nya humleprodukter- och processer. 

Inom en begränsad krets av ölkonnässörer anses hazy-IPA vara en ölstil som man uppger sig vara trött på. Det visar bland annat den undersökning som Beernews har gjort. Men försäljningen på exempelvis Systembolaget säger något annat. New England-IPA fortsätter att växa försäljningsmässigt, och förmodligen hittar nya konsumenter hela tiden fram till stilen.

Att använda olika former av extrakt i stället för humlekottar eller humlepellets är inget nytt. Det legendariska kaliforniska bryggeriet Russian River (som bland annat ligger bakom dubbel-ipan Pliny the Elder och världens första trippel-IPA Pliny the Younger) anses vara ledande bland bryggerier som experimenterat med processade humleprodukter under en lång tid. 

Under de senaste två åren och i synnerhet under 2024 har många ytterligare tekniska framsteg gjorts. Bland annat har de stora humleodlarföreningarna och företagen satsat stort utvecklingen av humleextrakt i vätskeform. 

Stigbergets Bryggeri, och deras i år nylanserade undervarumärke Ringu Brewing, har under 2024 legat i framkant i Sverige när det gäller användningen av flytande humleextrakt. Bland annat är man, tillsammans med Omnipollo, ett av få svenska bryggerier som varje år besöker den branschledande humlefabrikören Yakima i Oregon och delstaten Washington för att ta del av nyheter. Under året har man bland annat arbetat med Yakimas processade humleprodukt Hyper Boost. 

– På Ringu har vi bytt ut upp till 75 procent av den traditionella humlen mot någon form av processad humle i vissa av ölen. Ett annat öl där vi gjort det är Stigbergets Mega Muffin. Vi kallar konceptet Tech IPA, säger Nils Hultkrantz på Stigbergets och Ringu Brewing. 

Enligt honom har ingen han känner till ännu gått över helt till flytande processad humle, men det är inte omöjligt att så snart sker. 

– De här nya produkterna är helt enkelt mer potenta än vad de tidigare varit, inkluderat cryohumle. Syftet att använda dem är att man kan boosta upp humlearomatiken utan gå miste på en viss växtlighet man vill ha i smaken, säger Nils Hultkrantz.

Men användandet av flytande humleextrakt har också processtekniska fördelar. Visserligen är exempelvis Hyper boost dyrare än traditionell humle och äldre humleprodukter, men den är också drygare. 

– Dels ger den mer smak utan kärvheten som vanlig torrhumling kan ge. Men sedan suger den inte heller till sig så mycket vätska så som vanlig humle gör. Det gör att vi får mer färdig produkt – och slipper hälla ut lika mycket god IPA på bryggerigolvet, säger Nils Hultkrantz. 

Peter Högström på råvarugrossisten Humlegården har märkt av ett visst ökat intresse för humleextrakt. För dem har dock produkten Dynaboost varit mer efterfrågad än Hyperboost har varit.

– Dynaboost kom tidigare under året, i mitten av mars, men som vanligt tog det ett tag innan bryggarna reagerade och vågade prova. Sedan har det rullat på utan att för den delen vara någon rusning, säger Peter Högström.

Att Dynaboost varit en populärare produkt är Hyperboost kan, enligt Peter Högström, dels bero på att den kom in tidigare i sortimentet och därtill inför sommaren då bryggerier brygger humliga ipor. Hyperboost fick Humlegården in i slutet av september i år, då fokus hos många bryggerier troligen ligger på andra ölstilar.

– Jag har en känsla av att många bryggerier går lite på knäna under sista kvartalet och att det kan vara en bidragande orsak. Men det är ändå lite märkligt då Hyperboost slagit igenom med dunder och brak i USA. 

Per Högström hoppas på en skjuts i försäljningen av Hyperboost i början av nästa år, då fler svenska bryggerier kanske kommer i kapp den amerikanska hypen. Dessutom finns flera andra koncentrerade humleprodukter i sortimentet som han tror på. Bland annat nyzeeländska humleoljor och en ny typ av koncentrerade humlepellets, som bara suger åt sig halva vätskan mot vanliga.

– Jag tror det finns tid för produktutveckling och test för nya produkter hos bryggerierna till våren, avslutar han.

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.