Förslaget om förbud mot alkoholreklam i sociala medier är väldigt provocerande. Det säger Erika Dankwardt-Lillieström på Sveriges Bryggerier.
Det var i går som Beernews berättade om förslaget om förbud mot alkoholreklam i sociala media. En utredning tillsatt av regeringen kom då med förslaget, som välkomnades av socialminister Annika Strandhäll (s).
Men Sveriges Bryggeriers kommunikationschef Erika Dankwardt-Lillieström är långt i från lika positiv.
– Hela slutbetänkandet är väldigt provocerande. Dessutom är vi en del av EU-gemenskapen och det här skulle kunna vara en tydlig handelsbegränsning, konstaterar hon.
I utredningen konstateras att det inte finns några uppenbara problem på den svenska marknaden, och att konsumtionen bland unga går ner.
– Man hänvisar dessutom till analyser gjorda på marknader som inte alls påminner om Sveriges redan hårt reglerade marknad och därmed inte är relevanta. Trots det kommer man fram till detta märkliga förslag på att ha ett förbud. Det är lite svårsmält, säger Danckwardt-Lillieström.
Det är en hel del som fortfarande är oklart efter att utredningen har kommit med sitt slutbetänkande. Det är till exempel oklart om förslaget på förbud gäller för enbart betalda annonser på sociala media eller om det gäller alla inlägg som görs.
Om det gäller alla inlägg skulle bryggerier i så fall bara kunna berätta om företaget och aldrig om några produkter i sina kanaler på sociala medier.
– Det måste definieras vad som är sociala media och vad som är annonser i det här fallet. För många mindre bryggerier har sociala media inneburit en möjlighet att kommunicera om sin verksamhet utan att det blir speciellt dyrt, säger Danckwardt-Lillieström.
Sveriges Bryggerier kommer att vara en av de remissinstanser som ska ta ställning till förslaget, men det är kanske inte bara från svenskt håll som det kommer att bli reaktioner.
– Jag tror att utländska aktörer kommer att reagera starkt, frågan är om detta är ett ingrepp på den fria annonsmarknaden.