Redesignen gjordes för över ett år sedan. Men Kevin Costello tycker inte att den är tillräckligt brittisk. Nu låter bryggeriet honom ha kvar den gamla tappskylten.
Britter kan vara en aning traditionella och envisa i bland. Åtminstone är det så med Kevin Costello, mannen som driver puben Haywine nära Canterbury i England.
Ölet Bombardier bytte design för över ett år sedan, och då försvann bland annat terman ”Glorious English” och kopplingar till den engelska flaggan.
Costello har därför varit envis med att behålla den gamla tappskylten.
– Vi har haft stora kampanjer och det har alltid handlat om att ölet är engelskt. Nu ser det ut som en tysk öl. Innehållet har inte förändrats och jag kan inte förstå varför någon byter ut ett varumärke som fungerar så bra, säger Costello.
Han hävdar att han medhåll av sina gäster.
– Jag använder originalskylten som säger att det är en engelsk öl. Jag har visat den nya designen för mina gäster och alla hatar den. Om jag gick till en annan pub och såg den nya utformningen skulle jag inte välja den utan något annat.
Bryggeriet Marston, som köpte bland annat varumärket Bombardier från Charles Wells, ser mellan fingrarna när det gäller Costello. De brygger nu ölet på Eagle Brewery.
– Det viktigaste är ölen som inte har förändrats och kunder får samma öl de alltid druckit, säger en talesperson på bryggeriet.