Qvänum gillar att skapa nya ölsorter

Bildspel

Bild 3 av 3

Tillverkning av starksprit har också blivit viktigt för Qvänum Mat&Malt.

 

Claes Wernerson köpte en gård men skippade lantbruket. Nu är fokus för Qvänum Mat&Malt på både öl och starksprit och drömmen är att en dag kunna satsa på gårdsförsäljning.

Gården köptes 2004 och bryggeriet var igång 2005. Det gör Claes Wernerson till lite av en pionjär inom svensk öl. Hans satsning utanför Vara på västgötaslätten har sedan växt steg för steg.

– I början bryggde vi 100 liter åt gången och innan vi ens var i gång fanns det massor att göra. Det var en hel del halm och gödsel som skulle bort, berättar han.

Lantbruket arrenderas ut och det är fokus på dryck numera. Ett tag fanns också en restaurang, men den är bara öppen sporadiskt.

– Vi satsade på det och trodde verkligen på att vi skulle få gårdsförsäljning. Men vi stängde restaurangen för tre år sedan och nu har vi bara öppet lite sporadiskt, säger Wernerson.

De politiska frågorna kring öl, och egentligen all alkohol, engagerar Wernerson. Han jobbar nu politiskt för Sveriges Oberoende Småbryggerier och då är gårdsförsäljning en av de viktiga frågorna.

– Men även en differentierad skatt är viktigt för oss. 21 av 27 länder inom EU har en lägre skatt för mindre bryggerier, men vi har det inte i Sverige.

Men trots skattetryck och utebliven gårdsförsäljning rullar det på bra för företaget. Bryggverket på 100 liter byttes snabbt ut till ett på 400 liter och för knappt två år sedan installerades ett bryggverk på 1200 liter. Därefter har också ett par nya tankar installerats. Håkan Augustsson och Camilla Hedergård ansvarar i dag för produktionen av öl.

Dessutom har produktionen av starksprit också gått framåt under senare år.

Hållbarhet och miljö har under hela resan varit en viktig sak för Wernerson. Han försöker att jobba med närproducerade råvaror och gillar ekologiskt.

– Dessutom drivs bryggeriet av 90 procent vattenkraft och 10 procent vindkraft, berättar han.

Produktionen ligger i dag på cirka 100 000 liter öl per år och det utan att ha någon storsäljare på till exempel Systembolaget.

– Vi har alltid haft förmånen att kunna bli av med vår öl. Och vi vill inte bli för stora på en enskild produkt. Det som är roligast är alltid att ta fram en ny öl, säger Wernerson.