RajRaj hade en riktig högtidsstund på GSBF i höstas. Det och mer berättar Johan Dalén om i vår enkätserie.
1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?
– Genomslaget för vår florida weisse-serie, med högst snittbetyg på Malmö Öl och Whiskyfestival, släppet på Systembolaget där ölen tog slut på 35 sekunder, och först slutsålda öl av alla på GSBF. Ett mottagande som vi knappt kunnat drömma om.
2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?
– Vi räknar med att dubbla vår produktion under året, och att vid sidan av några nya florida weisse också utöka sortimentet med både stouts och ipor.
3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?
– Vi producerade ca 10 000 liter under 2019, och räknar med att dubbla den volymen under 2020.
4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?
– Fortfarande är det frågan om differentierad alkoholskatt. För att små bryggare ska ha en chans att investera och växa, och kanske kunna gå från helt oavlönat arbete till att våga satsa på sin verksamhet.
5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?
– Oj, det är så många. Men får jag bara säga ett, så får det bli Morgondagens. De håller en mycket hög klass på sina fruktiga öl, som få kommer i närheten av.