Ölet Corona har haft ett tufft år. Kanske inte så konstigt med tanke på vad som händer i världen. Men nu ska rapstjärnan Snoop Dogg lyfta varumärket.
Mexikanska ölmärket har under året tappat en hel del i försäljning, inte minst givetvis beroende på sitt namn. Under coronapandemin har ölet haft ett minst sagt olyckligt namn. Ägarna AB InBev ska ha förlorat över en miljard i intäkter bara på den kinesiska marknaden under året och är förstås desperata i jakten på att vända trenden.
Det är där som den kultförklarade rap-stjärnan Snoop Dogg kommer in i bilden.
49-åringen blir nämligen ölet Coronas ansikte utåt i kommande reklamkampanjer och han går inte direkt lottlös från det samarbetet. Runt 110 miljoner svenska kronor ska han få för sitt engagemang. De marknadsansvariga sägs ha fastnat för Snoop Dogg inställning till livet och man är säkra på att den stora investeringen i slut ändan ska ge större intäkter.
Rap-stjärnan har tidigare under året varit ansiktet utåt för företag som Burger King och Dunkin Donuts och sägs ha dragit in flera hundra miljoner kronor totalt via sina engagemang i dessa varumärken.