Rasmus hoppas hitta ännu mer folköl

Det började i liten skala. Men sedan tog folkölssatsningen fart rejält för ICA-butiken i Järvastaden. Nu finns nästan 150 olika folköl på hyllorna.

Butikschefen Rasmus Mild Samuelsson säger att satsningen blivit en framgång för butiken i Sundbyberg.

– Vi vill erbjuda något nytt varje vecka, säger han.

Det hela började med att hans kollega Magnus Petersson fick kontakt med Brill och det resulterade i att man plockade in lite öl från Dugges, Omnipollo och Mikkeller. De försvann ganska snabbt från hyllorna och därefter har satsningen bara utökats.
– Vi har båda en passion för öl utan att vara nördar, säger Mild Samuelsson.
I höstas byggdes butiken om och i samband med det fick man in en stor ölkyl i butiken. Därefter har satsningen utökats hela tiden.
– Jag tror att vi har knappt 150 olika öl om vi inte räknar med standardsortimentet. Utbudet varierar lite det är inte alltid man får tag på alla öl som man vill.

Vid två tillfällen har butiken haft ölprovningar för kunder och med tanke på att Järvastaden är ett område där det byggs mycket tror Mild Samuelsson på att få fler kunder på sikt.

– Det som är kul är att intresset har hållit i sig. Vi säljer lika bra nu som när vi började med satsningen så våra kunder har ett intresse, säger han.
Målet när satsningen började var att nå 100 sorter, men det passerades ganska snabbt. Han vet inte vilken butik i landet som har mest folköl, men tror att han finns med i toppen.
– Det varierar nog lite från vecka till vecka. Vi jagar på efter nya öl och gillar att hitta nya öl.