Riktigt illa i fjol. Men nu har Boston Beer Company tagit ifatt det man tappade i försäljning i fjol.
Boston Beer Company, mest känt för sitt varumärke Samuel Adams, hade ett riktigt dåligt första kvartal i fjol och spekulationerna då var många. Men företaget har kämpat på och nu är i princip de förlisterna inhämtade.
I fjol tappade man 14 procent på intäktssidan under det första kvartalet, men i år tog man ett steg tillbaka med en ökning på nästan 18 procent.
En stor anledning är framgångarna med ölen Samuel Adams’ Sam ’76 och New England IPA. Dessutom släpptes en rosé-cider under varumärket Angry Orchard och den har också sålt bra.
Företagets vd Jim Koch är förstås nöjd med vändningen och konstaterar samtidigt att de tre nya succéprodukterna bara har nått hälften av sin potential så här långt.
Han vill dock inte helt blåsa faran över utan säger att man även i fortsättningen kommer att vara på sin vakt.
– Nya bryggerier kommer in på marknaden och existerande bryggerier expanderar sin distribution och bygger fler taprooms. Det ger ölkonsumenten betydligt fler val, säger Koch till sajten Brewbound.