Det började i en studentkorridor i Lund. Nu siktar Brygghuset Finn på en årsproduktion på 200 000 liter.
– Vi har haft en tillväxtstakt på 70-80 procent per år, säger säljchefen Mats Hägerfors.
Det blåser alltså rejäl medvind för Brygghuset Finn, som bryggde cirka 120 000 liter under fjolåret.
– Det är kul att vara en del av hela den här utvecklingen, både för bryggeriet och för öl i stort, säger Petter Lindholm.
Han var en av tre killar som var med och grundade bryggeriet. Det hela startade med hembryggning i en studentkorridor i Lund tillsammans med dagens vd Joacim Larsen och huvudbryggaren Simon Frennberg. När de sedan fick en skoluppgift som gick ut på att göra en affärsplan för ett fiktivt företag, så valde de ett bryggeri.
Den planen blev sedan användbar på riktigt. Bryggeriets namn kommer från Jätten Finn som enligt sägner var den som byggde Lunds Domkyrka. Ett namn som var lätt att förstå för Lund-bor, men kanske inte alltid för andra.
– I bland är det folk som vill träffa Finn, eller tror att vi är från Finland, berättar de med ett skratt.
Företaget registrerades redan 2011 men det var först i början av 2014 som verksamheten var i gång på riktigt. Då i lokaler i Landskrona.
– Vi har fått mycket hjälp av kommunen här, de ville verkligen hjälpa till. Vi kan rekommendera företagare att satsa i Landskrona, säger Mats Hägerfors.
Sedan uppstarten har det gått fort framåt och i höstas tog man stora steg framåt. Ett nytt bryggverk på 2500 liter köptes in och man har även en buteljeringsmaskin som klarar cirka 1000 flaskor per timma.
– Med fler tankar skulle vi kunna brygga uppemot en miljon liter på ett år, säger Petter Lindholm.
Längs vägen har det också blivit en del framgångar och uppmärksamhet. Senast vann deras veteöl Wheat Blanc pris på Uppsalafestivalen och till helgens festival i Malmö har man tagit fram specialölet Happy Hopster Citraic IPA 2017.
På lite längre sikt finns också planer på att expandera, utan att flytta från industriområdet där man i dag verkar. En gammal tegelbyggnad finns nämligen tillgänglig och där kan det i framtiden både bli bryggeri och bryggeripub.
Genomgående för Brygghuset Finns produktion är att man inte vill göra för stark öl.
– Vi säljer ganska mycket öl till restauranger och vill inte att gästerna ska bli berusade för snabbt, säger vd Joacim Larsen.
I stället tittar man faktiskt på att ta fram en alkoholfri öl.
– Vi vill göra en sådan, och på vägen dit kan det nog också bli en folköl, säger Larsen.
Överhuvudtaget säger man att konceptet inte handlar om att göra för nördig öl, utan mer skapa alternativ till de som i dag dricker en stor stark.
– Vi gör öl som vi själva föredrar att dricka, säger Larsen.