Svenskarna köpte öl som aldrig förr under midsommarveckan. Det visar statistik från Systembolaget. Framför allt köpte varje kund mer öl än normalt.
Systembolaget hoppades inför midsommar på att svenskarna skulle handla sin alkohol tidigare och att det inte skulle vara så många kunder samtidigt i butikerna. Kanske lyckades man till viss del med det, men trots det såldes det mer öl under midsommarveckan 2020 än det gjort nånsin tidigare.
9,54 miljoner liter öl köptes det i vårt land under de fyra vardagarna före midsommar. Året innan såldes det på motsvarande dagar 7,75 miljoner liter och det motsvarar en skillnad på 18,8 procent.
Samtidigt var antalet besökare bara 1,5 procent fler i år jämfört med i fjol, så varje kund köpte betydligt mer öl än vad som skett tidigare. Nästan 2,8 miljoner kunder hade Systembolaget dagarna före midsommar i år.
Den stora ökningen av mängden öl per inköp kan förstås bero på att många kunder i vanliga fall köper delar av sina öl via till exempel gränshandel, och att man i år var hänvisad till Systembolaget för alla sina inköp.
9,54 miljoner liter öl på fyra dagar kan jämföras med en snittvecka, då det köps 4,97 miljoner liter öl på sex dagar. En stor skillnad med andra ord.
Det var inte bara ölförsäljningen som satte nya rekord under midsommarveckan. Totalt såldes det 17,45 miljoner liter dryck hos Systembolaget på de fyra dagarna i år, och i fjol var den siffran 14,69 miljoner liter. En normalvecka säljs det 9,76 miljoner liter alkohol på Systembolaget.