I fjol köpte svenskarna mer öl än någonsin på Systembolaget. Men under årets midsommarvecka köptes det ännu mer öl än i fjol.
Att svenskarna gillar öl vet vi, och Systembolagets siffror visar att försäljningen ökat mer eller mindre konstant under de senaste 20 åren.
Under fjolåret sattes det nya försäljningsrekord och bakom det antar man att såväl fotbolls-VM som den varma sommaren låg. En annan anledning kan vara att det blivit mindre fördelaktigt att köpa sin öl utomlands.
Under midsommar blir det alltid en försäljningstopp och bara under torsdagen före midsommar brukar över en miljon svenskar besöka Systembolaget. Årets säljsiffror visar dessutom att vi köpte betydligt mycket mer öl än under rekordåret i fjol.
Under 2018 såldes det 7,26 miljoner liter öl och i år såldes det 7,75 miljoner liter under midsommarveckan. En ökning med närmare sju procent jämfört med fjolårets siffror alltså.
Nu återstår att se om försäljningen totalt kommer att fortsätta öka under året eller om fjolåret var en topp. Under det första kvartalet ökade ölförsäljningen med 3,3 procent jämfört med förra året.