3705 sålda biljetter. På en dag. Intresset för En Öl & Whiskymässa i Göteborg är större än någonsin.
Mässan i Göteborg har etablerat sig som en av de viktigaste i Sverige och intresset verkar bara öka. När biljetterna släppts sålde man hela 3705 biljetter under den första dagen.
– Vi fattade knappt vad som hände, vi hade inte trott på alls så stor försäljning så snabbt, säger mässgeneralen Stanley Wong.
I fjol såldes det 2134 biljetter under den första dagen, så ökningen är rejäl. Nu efter ytterligare några dagar har det sålts runt 5500 biljetter. Antalet besökare i fjol landade till slut på nästan 23 000, och Wong tror på fler när det är mässdags i april nästa år.
– Vi tror på cirka 24 000 besökare men kan ta in ännu fler, och kan ha 10 000 personer inne samtidigt, säger han.
Till nästa år har En Öl & Whiskymässa utökat ytan. 18 000 kvadratmeter blir till 20 000 kvadratmeter.
– Vi öppnar en ny entré mot Liseberg och utställningsytan blir större. Vi kommer att lägga till en ny hall.
Wong konstaterar att det skulle gå att ta in ännu fler personer men att man för allas trevnad inte fyller lokalen till maxgränsen.
– Det ska vara bekvämt för alla och inte bli för trångt.
Om ett par veckor är det dessutom dags för den första ölmässan som Wong arrangeras i Västerås. Även där har biljettförsäljningen gått bra.
– Vi har sålt cirka 3000 biljetter i förköp och kan ta in max 5000 besökare under helgen. Det kommer att bli runt 60 utställare, varav nästan 39 är bryggerier.