Alkoholfri öl tar allt större marknadsandelar i Sverige. De största bryggerierna noterar stora försäljningsökningar.
Det är trendigt med öl som har lägre alkoholhalt och framför allt har alkoholfri öl fått ett rejält uppsving.
För Spendrups handlar ökningen om så mycket som 54 procent.
– Vi ser att fotbolls-VM påverkat starkt, liksom det varma vädret. Men samtidigt tror vi att det skett ett paradigmskifte i synen på alkoholfri öl. Alkoholfri öl har tagit marknadsandelar från lättölen men har samtidigt hittat nya målgrupper. Kvinnor och invandrargrupper är två exempel, säger Spendrups presschef Rose-Marie Hertzman till Café.
Även hos Carlsberg, som är störst på alkoholfri öl i Sverige, är ökningen stor. Där handlar det om 40 procent mer såld öl jämfört med i fjol.
– Allt fler upptäcker alkoholfri öl. Tidigare sågs alkoholfria alternativ mest som ett nödvändigt ont, men nu finns både en stark alkoholfri trend och massor av goda alkoholfria öl att välja mellan, säger han, säger Carlsbergs kommunikationschef Henric Byström till Café.
Även Nils Oscar gör alkoholfri öl och även om deras volymer är mindre, så har även dom noterat en ökning på 35 procent för sin alkoholfria pale ale.