1100 biljetter sålda nästan direkt. Det ser lovande ut för Malmö Öl & Whiskyfestival som siktar på större yta, fler utställare och fler besökare till nästa år.
För två år sedan såldes det 400 biljetter direkt när Malmö Öl & Whisky startade försäljningen. I år gick det åt 1100 biljetter i samband med släppet.
– Det var verkligen en bra start, det ser väldigt lovande ut, säger Glenn Pålsson.
Han hoppas på att årets notering på 13 500 besökare på två dagar ska slås.
– Vi har haft en ökning med 10-13 procent varje år när det gäller besökare och vi tror att det fortsätter.
Om antalet besökare blir fler kommer de både att ha mer yta att röra sig på och flera utställare att välja bland. Där händer det nämligen också en del.
– Vi har legat runt 120 utställare de senaste åren, men nu tror vi att det blir fler. Vi tror att en del utställare kommer att ta med fler varumärken och vi hoppas på att hitta fler utländska bryggerier. Vi vill att fler ska se värdet av att synas i södra Sverige, säger Pålsson.
Han konstaterar att med de nya ytorna kommer det inte att bli fullt i lokalen. Åtminstone inte kommande år.
– Vi skulle nog kunna ta in 10 000 besökare per dag, och det steget tar vi inte nu direkt. Men det är förstås ett mål att nå dit en dag.
Intresset från utställarna talar också för att Malmöfestivalen fortsätter att hålla en hög nivå.
– Vi har redan klart med två tredjedelar av årets utställare, och hoppas på de övriga samt även en del nya.