Nu har svenska bryggerier fått nya rekommendationer när det gäller alkoholreklam. Framför allt är det reglerna i sociala media som har utvecklats och förnyats.
Sveriges Bryggerier är en av parterna bakom de nya rekommendationerna, som tagits fram för att underlätta för svenska bryggerier när det gäller reklam och marknadsföring.
– Vi har mest tittat på olika kanaler och det har hänt massor inom sociala media. Det är mest där som vi har uppdaterat, annars är det inte vansinnigt stora förändringar, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier.
Även Vin & Spritleverantörsföreningaen och Sveriges Annonsörer har varit med i arbetet med de nya rekommendationerna, som är tänkta att vara förebyggande och hjälpa bryggerier och andra ölföretag att hålla sig inom gällande lagar.
– Vi har lagt väldigt mycket tid på det här och vill att rekommendationerna ska vara ett stöd, och det är viktigt med uppdateringar så att rekommendationerna är aktuella i det samhälle vi lever i idag, säger Fondberg.
2006 togs det första rekommendationerna fram, och därefter skedde en uppdatering 2011. Under de senaste sju åren har det förstås hänt en del hel, inte minst i sociala media.
– Syftet med rekommendationerna är att ge branschen vägledning och hjälpa dem att följa god affärssed och ta ansvar när det kommer till marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
Här kan du läsa alla rekommendationer.