Poddaren Robert Andersson sa upp sig från sitt jobb i våras för att satsa på öl. Nu har han fått ett nytt uppdrag – som ölkommunikatör.
Robert Andersson har hållit på med en hel del inom ölbranschen, bland annat var han med och drev Trädskogens Bryggeri, han skrev boken Prova Öl tillsammans med Peter Eronson och han och Micael Lysén har podden Ölvärlden tillsammans.
Nu ska han bli kommunikatör på Sveriges Oberoende Bryggerier. En match made in heaven, i alla fall om man ska tro ordförande Erik Frithiof.
– Det är svinkul! Vi har jävligt många idéer, men ingen som har tid att ta tag i dem. Tanken är att han ska stötta det vardagliga arbetet, men också driva olika projekt, säger Erik och nämner exempel som en utbildning för ångpannor, medlemsservice och innehållet på den nya hemsidan.
– Allt det där vi säger att vi vill jobba med kan få luft under vingarna nu med Robert.
Robert själv verkar inte heller så olycklig. Han sade upp sig från sitt gamla jobb i våras, där skrev produkttexter för en återförsäljare av friluftsprodukter. Nu jobbar han med det han brinner för i stället.
– En vecka efter att jag sa upp mig blev jag headhuntad för att styra upp vår stora matmässa här i Växjö, så just nu jobbar jag med den. Jag har så mycket jobb att jag kan jobba dygnet runt.
Ändå sade han ja till uppdraget hos Sveriges Oberoende Bryggerier.
– Jag funderade ett par dagar, men det är ju i linje med vad jag brinner för. Jag var aktiv i föreningen när vi drev Trädskogens, men då var det kanske 30 medlemmar. Nu är de över 100.
Jobbet börjar inom några veckor, sen är tanken att han ska lägga en till två dagar i veckan på det.
Kommer du ha tid med podden?
– Det hoppas jag verkligen, men podden tar inte så mycket tid. Den är ganska enkel på det sättet. Det är värre med alla evenemang som jag håller på med.