Vad sägs om en öletikett som berättar hela historien om ölet och bryggeriet. Snart kan det vara verklighet via en ny app som skapar virtuella upplevelser.
Det är företaget Beerscans i Australien som jobbat hårt med att hitta en ny lösning när det gäller information på etiketter. I stället för att läsa på etiketten ska du kunna använda en app och få en virtuell upplevelse där en person till exempel berättar om ölet eller bryggeriet.
– Allt handlar om att ge en spännande upplevelse, en upplevelse som är lite annorlunda. Augmented reality är helt otroligt, du kan verkligen se hur folk tappar haken, säger Dave Chaffey på företaget till sajten American Craft Beer om det hela.
Uppfinningen kan ses som en vidareutveckling av QR-kod och ölkonsumenten kan då få en helt unik upplevelse från en virtuell person som berättar om ölet eller bryggeriet via den nya appen. Under hösten räknar man med att lansera nyheten.
– Det är informativt och underhållande och det sker med riktiga personer som berättar om sina egna produkter. Vi tror att det här passar bra in på craft beer-branschen, säger Chaffey.
Företaget menar att det är lika enkelt att hantera tekniken som det är att sköta sin egen Facebooksida.
Det finns ännu inga prisuppgifter och risken är väl att det blir ganska dyrt för de mindre bryggerier som redan i dag tar ett högre pris för sina öl än de största konkurrenterna.
Men visst låter det spännande!