Höganäs Bryggeri släpper den 1 juli en ny öl som redan väckt en del uppståndelse på sociala medier. Det är High Nose Pilsner och anledningen till uppståndelsen är utseendet.
High Nose Brew är Höganäs experimentverkstad och det är under det varumärket man nu släpper en ny pilsner. Själva ölet är enligt Lukas Östberg på Höganäs en mycket modern pilsner, lättdrucken med låg beska och en hel del karaktär.
Fast det är ofta utseendet av ett gammalt slitet oljefat som fått folk att trycka på gilla och kommentera med fraser som ”Snyggaste burken ever” och ”Wow så in i helvetes snygga. Grattis. Tänk de dem med lakrits”. Fast det har inte Lukas ens märkt…
– Jag är inte på sociala medier, jag brygger bärs, säger han med eftertryck.
Det är Lukas fru Lise Östberg på Highnose Agency som tillsammans med Tobias Green har tagit fram den nya designen.
– Jag tycker att det är en ascool design. Tobias är en asduktig illustratör. Jag ville ha det som Höganäs står för, det gamla. När man har tagit i med händerna och det varit rostigt, skitigt och jävlaranamma så sitter det finfint med en öl med bra hinkabilitet. Det här är en väldigt enkel öl med lite beska, men fortfarande ett hantverksöl med karaktär.
Ölet är Höganäs första burkprodukt och släpps i sleekvarianten. Den vanliga 33:an hade antagligen blivit mer fatlik, men Lukas berättar att han inte kunde få tag på dem på grund av burkbristen.
– Vi kommer att fortsätta med öl på flaska också. Det är bättre kvalitet på burk, men gemene man gillar sin flaska och även de flesta restauranger föredrar att servera från flaska.
High Nose Pilsner kommer att bryggas kontinuerligt och släpps i början av juli på tio systembolag i det lokala sortimentet och är beställningsbar. Men det är inte Systembolaget som Lukas och Höganäs Bryggeri fokuserar på. Max 30 procent av Höganäs produktion ska gå dit, resten går till restaurangbranschen.
– Vi vill inte försöka få ut den i fasta sortimentet eller vinna nån offert. Vi har jättebegränsad produktion. Vi kan brygga 200 000 liter per år, that’s it!
En burk med ett liknande utseende släpptes även av Värmdö Bryggeri i maj, då de lanserade ölet ”Fulöl” i beställningssortimentet.