Så blir årets version av GBG Beer Week-ölet

Bildspel

Bild 5 av 5

Totalt ska Otto Asklid och de andra på Vega brygga 10 000 liter av året festivalöl.

 

Humligt men med en spännande twist. Så blir årets öl för GBG Beer Week och bakom det hela står Vega Bryggeri.

Det är förstås en ära att få brygga ölet till GBG Beer Week. Efter braksuccén med Stigbergets New England-IPA 2016 har sedan Beerbliotek och Dugges fått chansen att brygga ölet. Beerbliotek gjorde en session-IPA och Dugges valde att göra en suris med jordgubbssmak.

Den här gången är det dags för Vega Bryggeri att göra ölet, som fått namnet Goodness Grapecious IPA.

– Det har varit viktigt för oss att ta fram en produkt som kan få fler att prova på och gilla öl, säger Kalle von Spreti på bryggeriet.

Till slut bestämde man sig för att satsa på en india pale ale som smaksätts med druvor. Runt 10 000 liter ska det bryggas av ölet.

– Det började med att vi gjorde ett sådant öl i ett samarbete med spanska Edge i fjol. Det ölet blev väldigt uppskattat, säger bryggaren Otto Asklid.

Humlesorterna blir nelson sauvin, citra och hallertau blanc och sedan användes det vina vindruvor.

– Magnus (Vasilis) har provbryggt en jäkla massa för att hitta rätt kombination mellan humlen och druvorna, berättar Asklid.

Givetvis har bryggeriet höga förväntningar på ölet och ett smakprov från tank lovar riktigt gott.

– Det här är en jäkla stafettpinne att ta över efter tre fantastiska bryggerier. Vi ville göra något som inte synts så mycket i Sverige tidigare. Det ska bli en härlig syn att se ölet ute på marknaden och det kommer att bli perfekt till vårsolen i april, säger von Spreti.

Petur Olafsson och Fredrik Berggren, grundarna av GBG Beer Week, är förväntansfulla inför både ölveckan och ölets premiär.

– Vega Bryggeri arbetar i en sann hantverkstradition. Småskaligt och med fokus på att leverera öl som är väldigt drickbar och lättillgänglig utan att det blir ointressant eller förutsägbart. Det tycker jag årets öl är ett lysande exempel på, säger Fredrik Berggren.

Ölet släpps på Systembolaget 5 april och kommer också att finnas på en hel del krogar.

– Vi är ödmjuka inför det här, men samtidigt är vi kanonnöjda med ölet, säger von Spreti.