Allt fler kvinnor uppskattar öl. Men öl är männens värld om man tittar på vilka som äger bryggerierna. Det visar en ny undersökning från USA.
Den amerikanska ölmarknaden har exploderat på senare år och nu finns det runt 9000 bryggerier i landet. Ölboomen har lett till att fler och fler är nyfikna på öl, och för många bryggerier är det angeläget att också locka kvinnliga konsumenter.
Men tittar man på ägandet av de amerikanska bryggerierna går det att konstatera att det är män som står bakom de allra flesta satsningarna.
Bara 2,9 procent av bryggerier ägs av enbart kvinnor, enligt statistik från Brewers Association.
Visserligen finns det minst en kvinnlig ägare i drygt 40 procent av bryggerierna, men i drygt 97 procent av fallen finns det alltså med minst en man i ägarstrukturen.
Detta är en sanning i en tid då allt fler kvinnor väljer att dricka öl. I USA är det till och med så att det är fler kvinnor än män under 25 år som väljer öl.
Beernews presenterade nyligen annan statistik som visar att en överväldigande majoritet av bryggeriägarna är vita personer i USA.
Här finns det med andra ord en hel del att göra framöver.