Så funkar det när du beställer dina öl

Bildspel

Bild 2 av 8

Samuel Åsberg gillar systemet där en röst hela tiden talar om vart han ska åka för att hämta sina flaskor.

 

Du går in på Systembolaget hemsida, gör din beställning och klickar på ”Slutför”. Men vad händer sedan? Vi bestämde oss för att ta reda på det.

Allt fler beställer öl via Systembolaget, och allt fler väljer olika öl i stället för samma öl. Det gör att det får jobbas en hel del på Systembolagets stora lager i Örebro.
– Förr var det en sort som gällde, nu blir det oftast en mer blandad påse, säger Björn Magnusson.
Han är en av de ansvariga på lagret och jobbar mycket med att få hanteringen så smidig som möjligt.
För att kunna skicka ut öl till beställande kunder krävs först att varorna finns på plats. Det sker enligt ett system där olika leverantörer får komma på olika dagar. Allt för att få ett jämnt flöde till lagret.

– Sedan gör vi en del kontroller innan flaskorna är redo för utlämning. Vi scannar alla flaskor, kollar så att de stämmer med offerter och att etiketterna är rätt. Vi ska ha alla flaskor två veckor innan de börjar att säljas, säger Magnusson.

När det sedan är dags för försäljningen börjar jobbet med att plocka i hop beställningarna till kunderna.
– Märker vi att något säljer slut snabbt kan vi ringa upp den leverantören och ta en expressorder, säger Magnusson.
Det har på senare år blivit allt mer populärt att beställa sina öl och sedan hämta ut dom på sitt lokala Systembolag. Ett beteende som gör att det blivit mer att göra på lagret i Örebro. I dag finns 26 personer anställda, och dessutom tar man in extrapersonal när det blir toppar inför till exempel storhelger.
– I fjol ökade beställningarna med 20,9 procent och vi skickade ut totalt 12,2 miljoner flaskor som alla hade handplockats.
Själva plockningen sker enligt ett system som är svårt att förstå för en förstagångsbesökare. Öl, vin och sprit står blandat och det är inte sorterat efter till exempel bokstavsordning. Men det finns ett system och Magnusson menar med bestämdhet att det är effektivt. Till stor del handlar sorteringen om efterfrågan.

En bra hjälp finns också för de personer som åker runt och hämtar flaskor. I hörlurarna finns nämligen en automatisk röst som berättar var på lagret dina flaskor finns.

– Hon i hörlurarna säger hela tiden vart jag ska åka. Det är praktiskt, men slipper tänka själv, säger Samuel Åsberg som är en av de anställda på Örebrolagret.
Lagret är på cirka 6000 kvadratmeter och under vårt besök far det runt anställda som ska hämta flaskor åt kunder.
Flaskorna som hämtas i en körning ska alla till samma butik. Därefter sorteras respektive order ute i butikerna.
När alla flaskor är på plats i sin låda görs en avstämning och därefter är lådan redo för transport. Några arbetsdagar efter din beställning kan alltså varorna hämtas ut i den butik som du själv valt.
– I dag fungerar det här hur bra som helst. Vi har mer kontakt med leverantörerna i dag, och det underlättar, säger Magnusson.
Antalet beställningar via Internet lär fortsätta att öka. Under det senaste året ökade beställningarna med cirka 90 000 flaskor per månad och det är rejält tryck när det släpps populära öl.
– Folk är vana vid att beställa saker via datorn. I bland blir det som med konsertbiljetter, många sitter beredda och varorna tar slut direkt.
Ett problem som uppstår i bland är att leverantörer skickar flaskor som har mindre än tre månader kvar på sitt bäst före-datum. Då tas de inte emot. Men det vanligaste problemet är ett annat.
– Svårast är nog att få alla bryggerier att leverera i tid. Men det har också blivit bättre, säger Magnusson.