Mindre alkohol för varje år. Det är trenden i Sverige. Sedan 2004 har totala konsumtionen sjunkit med över 17 procent.
Det är Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, som tar fram den årliga statistiken och utvecklingen med mindre alkoholkonsumtion fortsätter i Sverige.
– Att männen minskat sitt drickande är en långsiktig trend samtidigt som kvinnornas nivåer legat relativt stabilt de senaste åren, säger Björn Trolldal, utredare på CAN och författare till den årliga rapporten Alkoholkonsumtionen i Sverige.
42,7 procent av alkoholkonsumtionen under 2019 handlade om vin, medan öl stod för 31,7 procent. Under 2000-talet har vinet blivit alltmer populärt, medan konsumtionen av öl har stått ganska stilla.
Siffrorna är intressant med tanke på att Systembolaget under seanre år har ökat sin försäljning, och alltså köps alltmer av alkoholen via den kanalen.
Så här får svenskarna tag på sin alkohol enligt CAN:s rapport:
Systembolaget 67 procent
Resandeinförsel 11 procent
Folköl 5 procent
Köp av smugglad alkohol 3 procent
Hemtillverkning 2 procent
Näthandel 1 procent