Så ökar lokala ölen på Systembolaget

Försäljningen av öl i det lokala sortimentet TSLS har ökar rejält under 2020. Foto: Montage.

Försäljningen av öl från det lokala sortimentet ökar rejält. Men fortfarande är den ölen en väldigt liten del av Systembolagets totala ölförsäljning.

 

Coronaviruset har påverkat oss på många sätt. För många bryggerier har det varit tuffa tider, men försäljningen på Systembolaget har i många fall ökat. Inte minst gäller det för mindre bryggerier som har sina öl i det lokala sortimentet TSLS.

Jämfört med förra året har försäljningen av öl från TSLS ökat med hela 41 procent.

Januari till september 2019 såldes det 2 175 941 liter öl från det sortimentet. I år under samma period såldes det 3 064 490 liter.

Många mindre svenska bryggerier har alltså kunnat öka försäljningen på Systembolaget under året, och till viss del beror det förstås på att bryggerierna släppt betydligt fler öl i det sortimentet under året. Vid flera tillfällen under året har det kommit över 100 nya lokala öl på en månad.

Men samtidigt som försäljningen ökar, är den fortfarande en väldigt liten del av den totala ölkonsumtionen. Totalt under årets nio första månader har det sålts 222,7 miljoner liter öl. Det gör att TSLS står för 1,4 procent av den totala försäljningen.

Fortfarande är det alltså det fasta sortimentet som gäller för de bryggerier som siktar på att sälja stora mängder öl, och där är det betydligt svårare att ta sig in. Samtidigt har TSLS varit en viktig inkomstkälla för många små bryggerier i coronatider.