Så prissätter bolaget sina billigaste öl

Som Beernews berättar idag är priset på svenskt öl historiskt billigt. Prisutvecklingen följer inte mönstret för andra livsmedel vilket beror på en rad saker – däribland Systembolagets prissättning, som i sin tur beror på en rad aspekter. Under våren har bolaget släppt flera lågprisöl, bland annat för att bromsa prisutvecklingen ytterligare. Här berättar Systembolaget varför. 

I våras kostade Systembolagets fem billigaste öl alla 9:90 kronor (33 cl, exklusive pant) och det såg ut som att det bara var en tidsfråga innan priset för öl skulle passera den historiska tiokronorsgränsen. Men det får vänta en stund till. I det fasta släppet den 1 juni lanserade nämligen Spendrups sitt nya lageröl Lucky Bait för 9:50 kronor (33 cl), som ett svar på en offertförfrågan på Systembolaget. 

Vid samma lansering släppte Åbro Bryggeri Ey Bro på långburk för 12:90 kr (50 cl exklusive pant), vilket återigen gjorde ölet till Systembolagets billigaste. Samma bryggeri har också stått för vårens andra lågprislansering, The Bear för 9:90 kronor, dessutom passade de på på att prissänka sitt öl ”Stor stark” till samma nivå som konkurrerande Lucky Bait. 

Under 2023 steg literpriset på de billigaste ölen i Systembolagets fasta sortiment från 24:50 kronor (inklusive pant) till 26:10 kronor, litern, totalt en uppgång på sex procent, vilket hittills i år följt av ytterligare tre procent, till 27:60 kronor (inklusive pant) per liter. En kostnadsökning som fortfarande är betydligt lägre än inflationen i stort och enligt Systembolaget kan det bero på flera saker. 

– Vi upplever en lite släpande prishöjning. Ett skäl kan vara att hos oss så är hur stor distribution du har direkt kopplat till din försäljning, vilket kan ha en allmänt fördröjande effekt. Det är möjligt att leverantörerna tänker sig extra noga innan man höjer då de riskerar att tappa försäljning om inte andra också höjer. Det kan också vara så att de stora producenterna för öl har valutasäkrat sina importpriser vilket kan förskjuta effekten, liksom kan de ha råvaror i lager eller på kontrakt som ännu inte gått ut, säger Teodor Almqvist på Systembolagets presstjänst. 

Årets dubbla lågprislanseringar i det fasta sortimentet, The Bear och Lucky Bait, är enligt Systembolaget, de första på den prisnivån sedan hösten 2020. 

– Den här typen av lansering sker inte allt för ofta. Vi såg ett behov av att bredda med fler öl i lägre prisklass. Vi vet att priset är viktigt för kund och vi hade, vid tillfället, en artikel som styrde instegspriset i segmentet och som löpande ökade. Vi ser samtidigt att andra försäljningskanaler i vårt närområde har lägre försäljningspris till kund än vad vi har i inpris, rensat från moms och skatter, och ansåg därmed att det fanns utrymme att efterfråga fler öl i lägre prisklass, men inte lägre än det som redan fanns tillgängligt på hylla vid tillfälle när lanseringsplanen fastställdes, säger Emelie Westrup, kategorichef för öl. 

Att priset skulle vara för lågt, var inget Systembolaget fått indikationer på. I den så kallade levande lanseringsplanen, där Systembolaget flaggar för sina förväntade inköp kan bryggerierna komma med inspel innan lanseringsplanen slutligen fastställs. 

– Vi fick inget inspel om att priset var för lågt, faktum är att vi sällan får inspel innan lanseringsplanen är fastställd. Vi hade dock fått bekräftat att några skulle svara på offertförfrågan när den publicerades. Priset låg då på max 9:50 kr, men ökade med 40 öre efter skattehöjningen vid årsskiftet, säger Emelie Westrup. 

Vid den här typen av offertvinster kan bryggerierna sänka sitt pris, men inte höja. Vid en nylansering måste priset hållas under nio månader, därefter kan priset i det fasta sortimentet justeras två gånger per år. 

– Ljus lager på burk är priskänsliga segment, och en höjning påverkar generellt volymerna, så jag gissar därför att höjningar görs med försiktighet och bara efter behov, säger Emelie Westrup.

Läs också: 
• Billigaste ölet 42 procent billigare än för 30 år sedan

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.