De flesta storsäljande ölen på Systembolaget sålde bättre under fjolåret än 2019 på Systembolaget. Men så var det inte för Corona.
Få saker har väl tagit över ett år så fullständigt i mediabevakningen som corona-viruset gjorde under 2020.
Men fram till för ungefär ett år sedan förknippade vi Corona med öl. Det mexikanska lagerölet är stort i bland annat USA och har sålt bra även på det svenska Systembolaget.
Men med viruset som härjade i landet valde svenska bort ölet med samma namn. Försäljningen på Systembolaget sjönk med tolv procent under 2020 och till slut såldes det 1 674 299 liter av det ljusa lagerölet.
Det innebar att ölet Corona tappade placeringar på topplistan och till slut hamnade på plats 43 i försäljningsligan. Bara sju av de 50 bäst säljande ölen tappade i försäljning under 2020, då svenskarna köpte mer öl än någonsin tidigare på Systembolaget.
Nu återstår att ser vad som händer med ölet när vaccineringen genomförts i landet och vi sakta men säkert börjar att tänka på öl igen när vi hör ordet Corona.