Nyligen rapporterade Beernews om de svenska storbryggeriernas försäljning på Systembolaget under 2024. Idag har turen kommit till hantverksbryggerierna. Vilka är de mest sålda svenska hantverksölen och vilka bryggerier växer respektive tappar?
De 15 mest sålda svenska hantverksölen
Fem öl sticker ut genom att sälja extra mycket. Poppels lågprisöl Poppelino tog förstaplatsen med 332 000 sålda liter trots att ölet lanserades ett par månader in på det nya året. Galgbacken IPA från Barlingbo tar andraplatsen och Stigbergets West Coast NEIPA delar tredjeplatsen med Nils Oscar God Lager. Oppigårds New Sweden IPA ligger på en fjärdeplats och därefter är det ett tydligt hopp ner till resterande öl på listan.
Ser man istället på försäljning i kronor så är Stigbergets West Coast NEIPA en solklar etta med en omsättning på 24 miljoner kronor, vilket beror på att produkten har ett högre pris än övriga storsäljare.
Tre svenska hantverksbryggerier dominerar
Tre bryggerier står tydligt ut när det kommer till såld volym på Systembolaget under 2024. Oppigårds är fortsatt ledande, Poppels intar andraplatsen och Stigbergets tar en tredjeplats. Därefter är det ett hopp på nästan en halv miljon liter ner till fjärdeplatsen som ägs av Nils Oscar.
Dock ser det annorlunda ut om man ser på omsättning, då är Stigbergets Bryggeri det största svenska hantverksbryggeriet med en omsättning på 95 miljoner kronor.
Oppigårds fortsatt nummer ett – men tappar för fjärde året i rad
Oppigårds är, och har länge varit, det största hantverksbryggeriet på Systembolaget sett till volym, men bryggeriet tappade hela -13 procent av volymen under 2024.
Bryggeriet uppvisar därmed en nedåtgående trend fyra år i rad. 2020 sålde Oppigårds 1,9 miljoner liter på Systembolaget men nu, fyra år senare, sålde man 1,16 miljoner liter vilket innebär ett volymtapp på -40 procent på fyra år.
Poppels växer tack vare Poppelino
Poppels har haft ett framgångsrikt år sett till volym och anledningen är lågprisölet Poppelino. Jämfört med 2023 så ökade bryggeriet sina volymer med +25 procent vilket motsvarar en ökning med cirka 200 000 liter. Dock är omsättningsökningen endast +12 procent, en effekt av att Poppels har ökat sin volym med ett lågprisöl.
Det nya ölet Poppelino sålde hela 332 000 liter. Om man exkluderar Poppelino från statistiken så tappar Poppels i volym jämfört med 2023. Poppelino verkar således inte enbart ha lagt sig ovanpå befintlig Poppelsvolym. Det är dock svårt att veta om det här beror på kannibaliseringseffekter eller andra faktorer.
Poppels har även ökat sin försäljning av alkoholfri öl från 23 000 till 67 000 liter mellan 2023 och 2024.
Stigberget tappar – på grund av Skanlogs haveri samt prishöjning på lågprisölet ÖL
Stigbergets Bryggeri är nummer ett bland hantverksbryggerierna när det gäller omsättning. Ser man på volym går bryggeriet från en andraplats 2023 till en tredjeplats 2024 – det då bryggeriet hade ett volymtapp på -10 procent.
Enligt Nils Hultkrantz på Stigbergets beror volymtappet på två faktorer. Dels blev det en stor negativ effekt av att distributören Skanlog utsattes för en ransomware-attack i våras och bryggeriets öl saknades i många butiker i flera veckor, något som fortfarande påverkar bryggeriet vad gäller ranking på Systembolaget. Den andra faktorn var ett tapp på lågprisölet ÖL på grund av att bryggeriet höjde priset på produkten.
Stigbergets lågprissatsning ÖL är ett intressant exempel på hur priskänsligt lågprissegmentet är även hos hantverksbryggerier. För två år sedan sålde Stigbergets ÖL lika mycket som Poppelino säljer idag, det vill säga 330 000 liter. Två år senare, efter prishöjning från 12,90 till 16,90, har ÖL tappat drygt 200 000 liter i försäljning.
Nils Oscar och Omnipollo ökar volymen rejält
Nils Oscar gjorde ett rejält skutt uppåt under 2024 och ökade sin volym med 33 procent.
Enligt vd:n Henrik Kihlberg beror ökningen på att trotjänaren God Lager fortsatt går bra, samtidigt som bryggeriet har lanserat en hel del nya produkter som Korvöl, Magro’s Ljusa Lager, Smooth’s Ljusa IPA, samt vunna offerter på Best Bitter och Helles.
Omnipollo har en kraftig volymtillväxt på Systembolaget och ökade med 25 procent under 2024. Bryggeriet sålde 353 000 liter (exklusive alkoholfri öl) under året och det inkluderar både öl bryggd i Sverige och kontraktsbryggd öl utomlands. Det är det svenskbryggda ölet som tydligt ökat i volym. Men bryggeriets storsäljare är fortsatt det Belgienbryggda ölet Levon som nästan står för en tredjedel av Omnipollos totala volym.
Tuffa år för Nynäshamns Ångbryggeri och Jämtlands Bryggeri
Nynäshamns Ångbryggeri och Jämtlands Bryggeri tappade -9 procent respektive -12 procent under 2024. De båda bryggerierna, har liksom Oppigårds Bryggeri, tappat stora volymer på Systembolaget de senaste åren. Från 2020 har Nynäshamn tappat -36 procent i volym och Jämtlands -25 procent.
Kommentarer:
- Siffrorna exkluderar alkoholfri öl. Alkoholfri öl är en kategori med relativt begränsad försäljning som inte ändrar analysen i texten i någon större omfattning.
- Då det saknas en officiell svensk definition av begreppet svenska hantverksbryggerier har vi använt oss av samma definition som i tidigare artiklar och som baseras på amerikanska Brewers Associations begrepp vilket innebär att aktörer med stora marknadsandelar, eller som ägs av aktörer med stora marknadsandelar, inte räknas med som svenska hantverksbryggerier.
–
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
