Så sålde olika ölstilar under förra året

Beernews fortsätter att analysera Systembolagets försäljningsdata. Den här veckan tittar vi på hur olika ölstilar sålde 2024 och hur utvecklingen såg ut jämfört med året innan.

 

ALE/PORTER/STOUT
Inom kategorin ale/porter/stout växte brittisk typ av pale ale/bitter, hazy IPA samt svagare porter/stout mest. Sammantaget sålde Systembolaget 18,2 miljoner liter av ale/porter/stout under 2024, det är i princip på samma nivå som under 2023 (+0,3 procent).

India Pale Ale (som inte är neipa) är tveklöst den största kategorin och står för 6,5 miljoner liter. Här finns storsäljare som A ship full of IPA, Brooklyn Defender IPA, Brooklyn East IPA, Brewdog Punk IPA och Bron IPA. De fem ölen stod för nästan hälften av all IPA (ej neipa) på Systembolaget.

Den stora tillväxtkategorin inom ale var engelsk stil av pale ale och bitter, som ökade med 12 procent till 1,2 miljoner liter. Det ligger i linje med Beernews undersökning som visade att ale i brittisk stil var det som läsarna hade ökat sina köp av mest och som man också blivit mer intresserad av. Inom kategorin finner vi storsäljare som Eriksberg Pale Ale, Sleepy Bulldog Pale Ale, Old Speckled Hen, Oppigårds Ruby Ale, Fuller’s ESB, Nils Oscar Best Bitter och O/O Bruks Bitter.

Kategorin New England IPA/hazy IPA ökade med 7 procent till 1,77 miljoner liter och de tre storsäljarna i kategorin är Amundsen Apocalyptic Thunder Juice, Stigbergets Scandinavian West Coast och Oppigårds New Sweden.

Även svagare porter/stout (ej imperial stout) hade en tydlig tillväxt med 8 procent, till stor del tack vare trenden kring Guinness som gjorde att ölet ökade med +28 procent till 551 000 liter.

Det finns en tydlig trend att starkare öl inom ale/porter/stout tappar i volym, strong ale tappar -6 procent, imperial stout/porter -8 procent och ale i belgisk stil (som ofta är stark) -5 procent.

 

LAGERÖL – DEN STORA VINNAREN
Lagerölet sålde 273 miljoner liter under 2024 och står för 92 procent av all volym på Systembolaget. Kategorin ökade med 3 procent vilket motsvarade en volymökning om 7,6 miljoner liter och som Beernews tidigare rapporterat var det lågprisölet som stod för en majoritet av ökningen.

Tittar man på undergrupper inom lageröl är det ljus lager av stilen internationell/dortmunder/helles som är totalt dominerande med 188 miljoner liter, denna grupp ökade med 4,5 miljoner liter under 2024.´

Ljus lager i modern stil/India pale lager ökade med otroliga 52 procent till en totalförsäljning om 7,5 miljoner liter. Här ska det dock tilläggas att hela den här klassen domineras av två öl som Systembolaget kategoriserar som ljus lager i modern stil/India pale lager: Lucky Bait och Pistonhead. Medan Pistonhead backade 2024 var det nylanseringen Lucky Bait som gjorde att undergruppen växte.

Ljus lager i tysk stil (pilsner/zwickel/keller/landbier) backade -19 procent vilket motsvarade ett tapp om ungefär -1 miljon liter.

Mellanmörk och mörk lager ökade med 13 procent till 8,5 miljoner liter, den stora volymen här är Eriksberg Karaktär, Falcon Bayerskt, Brooklyn Lager och julöl.

 

ÖVRIG ÖL – WITBIER VÄXER 
Bland övriga typer av öl är veteöl i tysk stil störst med 1,4 miljoner liter följt av veteöl i belgisk stil som säljer 1 miljon liter. 

Veteöl i belgisk stil ökade med hela +15 procent under 2024 och här är det ett öl som står för 76 procent av all försäljning – 1664 Blanc. Nummer två och tre är St Pierre White-Blanche och Hoegaarden Wit-Blanche som säljer 100 000 liter vardera.

Rököl tappade -28 procent men är en väldigt liten kategori med 60 000 sålda liter under 2024. Smaksatt/kryddat öl tappar -27 procent, inom kategorin är de bäst säljande produkterna Desperados, Falcons Julmumma och Mysingen Midvinterbrygd.

Alkoholfritt öl växte relativt blygsamt på Systembolaget under 2024, en ökning med +4 procent vilket ungefär är i nivå med tillväxten på öl som helhet. 1,2 miljoner liter alkoholfri öl såldes på Systembolaget och de tre bäst säljande produkterna var Estrella Damm Non Alcoholic, Peroni Nastro Azzurro Non Alcoholic och Carlsberg Alcohol Free.

 

Kommentar:
Det är Systembolaget kategorisering som använts i analysen. För att skapa färre kategorier har vi aggregerat vissa stilar som är besläktade men som är för små för att redovisas var för sig. I namnet för varje kategori går det att utläsa vilka kategorier som är aggregerade.


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR