Golf, segling och tennis. Det är sporter som ska hjälpa Åbro Bryggmästaren att bli ett mer exklusivt öl. Och på sikt också dyrare.
Det är Niklas Nestlander som berättar om satsningen på sajten Resumé. Nestlander var tidigare kommersiell chef för AIK Fotboll, men jobbar nu alltså för det småländska bryggeriet i Vimmerby.
Ett av hans viktigaste jobb är att lyfta fram ölet och varumärket Bryggmästaren. Ett öl som Åbro vill lyfta statusen för. Det vill man göra genom att synas bland annat i sportsammanhang.
– Sponsorskap är en naturlig del av varumärkesresan för att visa att Bryggmästaren är premium och inte en stor stark., säger han till Resumé.
Han menar att genom att lyfta ölet via sponsorsammarbeten inom utvalda sporter ska ölet få högre status.
– Åbro är ett bra bryggeri med mycket hög kvalitet, men har aldrig kommunicerat premium kring sina produkter och valt att ligga lågt i pris. Det är därför vi försöker särskilja Bryggmästaren. När Åbro är förknippat med fotboll, speedway och veckans öl ska Bryggmästaren jobba med segling golf och tennis, men det måste så klart stöttas av en mediematta för att fungera.
Planen är att först lyfta kännedomen om ölet och sedan kunna höja priset. När det är dags för en prishöjning vet inte Nestlander i dag.
– Det finns inget datum satt. Det här är en långsiktig satsning. Åbro har jobbat långsiktigt med sin sponsring i 20-30 år. Vi har tålamod, säger Nestlander till Resumé.