Så skapar trion den hyllade ölpodden

Bildspel

Bild 4 av 7

Olle Andersson, Martin Permer och Fredrik Berggren är trion bakom Ölpölen.

Två blev tre och tillsammans skapar de Sveriges mest hyllade podcast om öl. Vi hälsade på när det var dags att spela in ett nytt avsnitt av Ölpölen.

 

Det är faktiskt drygt fyra år sedan det första avsnittet av Ölpölen spelades in. Då var det Olle Andersson och Martin Permer som bestämde sig för att hitta på något tillsammans.

– Vi hade jobbat tillsammans tidigare och jag bryggde öl på den arbetsplatsen. Martin var alltid väldigt nyfiken och han frågade mig på en fest om vi skulle starta en podcast, säger Olle.

Upplägget var då förstås att prata om öl, och att Olle skulle vara experten och Martin den något mer okunnige.

– Min nyfikenhet och Olles kunnighet blev en bra kombination. Olle är supernördig men också ödmjuk, den kombinationen är ovanlig. Han har en fast åsikt om saker men kan också lyssna på andra, säger Martin.

Men efter ett tag tröttnade de på upplägget och då började man också fundera på att plocka in en tredje person.

Valet föll på Fredrik Berggren.

– Olle ringde och frågade och jag tyckte att det verkade intressant.

– Jag kände att jag fick mer att göra och podden blev större än vi först hade tänkt oss. Då ville vi ha in någon som kunde mycket om öl, säger Olle.

En gång per månad släpps det avsnitt och för de som sponsrar podden görs det också en del extramaterial. De ordinarie avsnitten präglas varje gång av ett huvudtema.

– Vi väljer teman tillsammans, ofta i någon form av panik. Men det här är väldigt roligt, podcast är ett fantastiskt format och det är kul att dokumentera vad som händer, säger Olle.

I det avsnitt som spelades in under Beernews besök var huvudtemat rököl. Givetvis hade det inte varit på riktigt om inte Fredrik Berggren sett till att det funnits en del rököl på plats.

Cirka 5000 lyssnare har man på varje avsnitt, vilket är imponerande. Ölpölens Facebookgrupp har dessutom blivit en populär plats för öldiskussioner och där hålls intresset vid liv mellan avsnitten.

– Svenska ölnördar är enormt trevliga och det är aldrig några problem med dålig attityd i sociala medier, säger Olle.

Som längst har ett avsnitt hållit på i tre timmar, och det ger förstås en hel del tid åt att gå djupt in på ett ämne. På lördag släpps avsnittet om rököl och hur långt det blir vet vi först då.

Men helt klart kommer många då att hitta ett par lediga timmar för att lyssna på sin favoritpodd.

– Vi hade nog aldrig några tankar på att det skulle bli populärt, eller speciellt bra. Men det är jättekul, säger Olle.