Så tänker Systembolaget kring välhumlad öl

En vedertagen sanning i ölkonässörkretsar lyder att välhumlad hazy-ipa ska drickas så färsk som möjligt. Det innebär utmaningar när det kommer till distribution, lagerhållning och försäljning.

I takt med att extremt humlestinn öl, ofta kallad hazy IPA eller New England-IPA (Neipa), har blivit mer och mer populär har ett delvis nytt förhållningssätt till burkad (eller flaskad) öl seglat upp bland många konsumenter.

Hazy-ipan har sitt ursprung i amerikanska Vermont och bryggdes för första gången så sent som 2011. De flesta kännare tycks vara överens om att den första kommersiellt lanserade neipan var Heady Topper från bryggeriet The Alchemist. Men det var först 2015 som stilen fick särskilda bryggriktlinjer och slog igenom på allvar – först i USA och sedan i resten av ölvärlden. I Sverige var Stigbergets Bryggeri och O/O Brewing pionjärer inom svensk hazy-ipa, bland annat med GBG Beerweek 2016-ölet och Narangi.

Det är mer eller mindre vedertaget att humlefrukten klingar av relativt fort och att aromen förändras i hazy-ipor. I och med de stora mängderna humle är ölen också mer syrekänslig än ölstilar med mindre humle. Och även om tappningen sker under optimala omständigheter, förändras produkten snabbt primärt på grund av just oxidering, vilket gör att många anser att hazy-ipa är ett färsköl som ska konsumeras tätt inpå färdigställandet. Även kvaliteten på skörden och färskheten på den humle som används i neipor spelar stor roll. Många skulle säga lika stor som druvorna vid vinproduktion.

Exakt när en New England-IPA smakar som bäst råder det förstås delade meningar om. Vissa menar att en burkad hazy-ipa mår bra av att ”vila” kallt och ”sätta sig” i den nya förpackningen. Många vill dricka sina neipa redan 10-14 dagar efter burkning, andra menar att drycken håller extremt god kvalitet ytterligare ett par veckor om den lagerhålls under optimala förhållanden.

På många utländska neipors förpackningar står uppmaningar om att drycken ska förvaras kallt under distribution och i butik, liksom att den bör drickas så färsk som möjligt. Det är dock sällsynt att konsumenter får tillgång till så färsk neipa – om man inte besöker ett bryggeri utomlands.

Personer som Beernews varit i kontakt med, som själva brygger öl, men vill vara anonyma då de är oroliga att det skulle påverka försäljningen av deras öl, menar att de aldrig skulle köpa en burkad neipa (eller liknade) som är äldre än fem-sex månader. Efter tre månader är drycken en annan produkt än initialt, menar de – sötman har blivit godisaktig, humlefräschören har dött och en dov baktung jolmighet dominerar ofta, även om alkoholen kan ha en viss konserverande effekt så framträder också den tydligare med tiden.

I Systembolagets sortiment är det oftast TSLS (Tillfälligt småskaligt lokalt sortiment) som har kortast ledtid. Enligt Systembolagets inköpare för TSLS, Mikael Waldenström, är det inte möjligt att ha en kortare ledtid än de sex veckor som är mellan lanseringsprovning och säljstart.

– Lanseringsprover ska vara hos oss sex veckor före lansering och de första volymerna till depå ska kunna beställas tre veckor före lansering. Även om en del bryggare säkert tycker att det är alldeles för lång tid, så är det en process vi ansträngt oss för att göra så snabb som möjligt. Jämfört med lanseringar av brittisk och amerikansk humlestinn-öl i TSE (tillfälligt exklusivt) så har TSLS betydligt bättre möjligheter till snabb försäljning, säger Mikael Waldenström.

Systembolaget ställer som krav att en produkt ska ha minst tre månaders hållbarhet när artikeln ankommer butik.

– Med det som bakgrund tycker jag att man borde kunna sätta sex månader på en extra humlearomatisk produkt som bör konsumeras så färsk som möjligt. Med ovanstående om tidsramen för TSLS samt när produkten beställs ska den inte behöva vara mer än max åtta veckor gammal när den lanseras.

Mikael Waldenström fortsätter:

– Det handlar också om hur stora batcher som producenten brygger. Jag tror att det skulle vara bra att göra mindre batcher men då eventuellt flera. Flera producenter har dragit ner sina volymer ganska markant de senaste åren för att de inte sålde igenom tillräckligt snabbt och på så sätt få en snabbare genomförsäljningstakt. Är det en produkt som tas emot väldigt väl kan producenten eventuellt brygga en ny batch.

Om ett bryggeri väljer att sätta ett utgångsdatum 12 månader efter tappning, även på ett väldigt välhumlat öl, har Systembolaget inga rutiner för att plocka bort ölet från hyllan ”i förtid”, trots att det knappast håller samma kvalitet som när det var färskt.

– Det finns inga andra riktlinjer för när en artikel tas bort förutom när bäst före datumet har passerat, avslutar Mikael Waldenström

 

Läs också:
• Inköparen vill se färre men bättre öl

 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.