Systembolagets hantering av etiketter och ölnamn får en del kritik. Vi tog reda på hur man jobbar med frågan och Elina Yli-Torvi konstaterar att det många gånger är svåra bedömningar.
För att få in ett öl på Systembolaget krävs en viss kvalitet och att ölet smakar så som stilen bör smaka. Men även etiketterna granskas och där är det ganska vanligt att detaljer behöver ändras.
– Det är kanske var femte etikett som behöver justeras, men oftast är det små justeringar, säger Elina Yli-Torvi.
Hon är en av personer som suttit med i den grupp som granskar alla inkommande etiketter. Det är alltså inte bara en person som styr i den här frågan.
– Det är ett antal personer som jämför med våra riktlinjer och sedan tar vi gemensamt beslut. Vi bestämmer inte det här på egen hand utan jobbar utifrån de riktlinjer som finns hos Konsumentverket.
Utöver att etiketterna måste innehålla grundläggande information om ölet, till exempel alkoholhalt, tittar man också på ölnamn, beskrivande texter och illustrationer.
En del stoppade etiketter har retat upp bryggerier och leverantörer och det finns exempel där beslutet blivit olika för etiketter som påminner om varandra. Bland annat försvann personen i en eka som fanns på etiketten till Nynäshamns Bötet Barley Wine, samtidigt som det finns personer i båtar på andra etiketter som godkänts.
– Det här är utmaningen, det är många gånger riktigt svåra frågor och det är viktigt att ha hela underlaget. Sedan kan det också bli fel i bland när vi tar ett beslut, men det viktiga är att ha en bra dialog med den som står bakom ölet. I de allra flesta fall når vi en lösning, säger Yli-Torvi.
Ett aktuellt exempel är den etikett som gäller Cigar Citys öl Marshal Zhukov. Det ölet fick flyttas fram i planeringen och släpptes först i februari, eftersom etiketten behövde justeras. Där handlade det om att Zhukov var en rysk general som hade kopplingar till andra världskriget. Det som fick justeras var bland annat en text som berättade om Zhukov.
– Vi har alltid en dialog. Vi vill lösa saker och inte skapa problem.
Det finns också en tendens till att nya bryggerier oftare får göra om sina etiketter.
– Det är inte alla som har koll på allting när de startar sina bryggerier och vill komma in hos oss. Det viktiga är att ha en kontakt med oss.
I bland händer det att Konsumentverket går in och tittar på etiketter som godkänts och då kan de återkallas även efter att ett öl kommit ut på Systembolaget. De som inte håller med om Systembolagets bedömningar kan också överklaga hos Alkoholgranskningsnämnden. Där hamnar ett fåtal ärenden varje år.
– I bland kommer vi inte överens och då kan man överklaga. Men oftast så löser sig saker när vi har haft en dialog och vår ambition är alltid att hitta ett samförstånd, säger Yli-Torvi.