Sahlins satsar på mer tonic under året

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Erik Sahlin satsar allt mer på tonic. Foto: Privat.

Sahlins Brygghus har satt fokus allt mer på tonic. Det och mer får du veta i vår enkätserie.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

Att vi började producera tonic under varumärket Scandinavian Tonic Sessions, samt att vi kör Sveriges förmodligen enda och bästa endagarsfestival för IPA, Battle of the IPA, som vi håller varje år under sista veckan i juli. Och självklart att också att våra öl kom på både första och andra plats, i konkurrens med några av Sveriges bästa bryggerier, i den tävlingen.

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?

Vi kommer lägga mycket mer fokus på produktion av tonic, läsk samt cocktails på fat.

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?

Har inte kollat siffrorna, men cirka 15 000 liter. Gissningsvis kommer vi producera lika mycket, men siktet är inställt på runt 25 000 liter

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

Den viktigaste frågan är differentierad alkoholskatt. Det är branschens ödesfråga. Tyvärr så har vi en politisk majoritet emot detta. Vad som är speciellt frapperande är att många inom ölbranschen tycks stödja dessa politiska alternativ! Tvärtemot vad som är logiskt för småföretagare verksamma inom bryggarskrået.

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?

Det var länge sedan ett bryggeri imponerade på mig, men får jag välja ett så är Spendrups en ständig favorit. Deras kvalitetstänk och varumärkespositionering är något vi mindre bryggerier kan lära oss mycket utav.