Efter fyra år säljer Timo Krjukoff och Sahtipaja sitt bryggverk. I fortsättningen ska allt fokus ligga på suröl, mjöd och cider.
Det var 2014 som Krjukoff installerade bryggverket i sitt garage i Sätila och startade Sahtipaja. Detta efter att ha varit hembryggare under en period.
Snabbt fick hans öl och mjöd bra respons och det har varit en spännande resa för honom att bygga upp företaget dit det är i dag. Men nu ska bryggverket alltså säljas.
– Det är tungt att brygga, paketera, marknadsföra, sälja, distribuera helt själv, och jag vill inte bo i garaget tolv timmar per dag, Dessutom saknar vi lagerutrymme i garaget vilket är det största problemet, säger han.
Bryggverket är på 350 liter och till det finns sex tankar på 700 liter vardera, en 800-liters isvattentank medkylkompressor, PLC-styrning och en ganska nyinköpt buteljeringsmaskin. Allt detta ska nu säljas.
– Jag jobbar inom IT med nätsäkerhet också och det finns mycket att göra där. Jag hinner inte med att brygga så mycket då och jag blir inte yngre heller, säger Krjukoff med ett leende.
Sahtipaja kommer dock att leva vidare. Garaget ska byggas om och där ska det produceras cider och mjöd även i fortsättningen. Beernews berättade dessuom häromdagen om hur Sahtipajas surölssatsning är i gång i Smedjan utanför Sätila, och där ska det fortsättningsvis komma fram uppemot 40 000 liter öl varje år.
Sahtipajas mjöd rankas bland de allra bästa i världen och den produktionen kommer alltså att fortsätta.
– Det kommer att passa mig bra att göra om och jobba så här med drycker som tar lång tid att färdigställas i lagringstankar och fat, säger Krjukoff.
På sikt hoppas han också att något av barnen ska vara intresserat av att driva verksamheten vidare när han själv känner att han är klar att trappa ner.