Samarbete ska lyfta Göteborgsbryggerier

Bildspel

Bild 1 av 3

Robert Lundblad, Pontus Henningsson och Niklas Johansson tror mycket på det nya samarbetet.

Inköp, kunskap och festivaldeltagande. Det är några av sätten som fem mindre Göteborgsbryggerier ska samarbeta under namnet Summit Brewers.

Det handlar om bryggerierna Wet Whistle, En Aleigen, Hawelkas, Beerium och nystartade Daft Beer som ska samarbeta och jobba nära varandra.

– Vi är små och behöver samarbeta. Vi är alla i ungefär samma läge och har liknande problemställningar, säger Pontus Henningsson på Wet Whistle.

Samarbetet har diskuterats en tid och nu är det dags att göra verklighet av det. Gemensamma inköp är ett av sätten där man har nytta av varandra, men även gemensamt deltagande på festivaler blir en viktig del i det nya partnerskapet, som fått namnet Summit Brewers.

– Även kunskap är en viktig bit. Där kan vi lära av varandra både när det gäller bryggning och annat, säger Niklas Johansson från Hawelkas.

De fem bryggerierna tillhör de mindre i Göteborg och de ser både fördelar och nackdelar med att vara aktörer i det som brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad.

– Det är en bra draghjälp att vara i Göteborg, och utbudet av lokal öl är bra på Systembolaget, säger Pontus Henningsson.

– Samtidigt är det de största som syns mest och då hamnar man lite i skuggan. Det kan vara både bra och dåligt, säger Robert Lundblad på En Aleigen.

Planen var att ha en gemensam monter på inställda En Öl & Whiskymässan den gångna helgen, men sådana samarbeten kommer längre fram i stället. Det finns även planer på att göra andra saker tillsammans.

– Vi spånar lite på att ha ett gemensamt lager och skatteupplag och man kan tänka sig på sikt att v har en gemensam produktionsanläggning. Men det har vi inte kommit så långt med, säger Henningsson.

Även när det gäller att få sälja öl finns det visioner.

– Det vore optimalt att en dag ha en gemensam bar där vi kan sälja våra produkter men även ha annan lokal öl, säger Robert Lundblad.