Samarbetet ska ta Göteborgsöl på export

Bildspel

Bild 6 av 9

Magnus Pettersson på Poppels var pizza-ansvarig under träffen.

The Gothenburg Sound funkade otroligt bra för musiken på 90-talet. Nu kan ölet göra samma resa med samarbeten i Gothenburg Phenomenon. Under måndagen var det uppstart för projektet.

Beernews berättade i förra veckan om Pelle Frosts planer på att samla Göteborgs bryggerier och tillsammans sprida budskapet om vilken bra ölstad man verkar i.

Under måndagseftermiddagen var det samling på Poppels för en första träff. Dels bryggdes ölet Gothenburg Phenomenon, dels berättade Frost om sina planer och fick direkt ideer om flera möjliga samarbeten.

I dagsläget lutar det åt att det första eventet blir i mitten av mars på Fermentoren. Då kommer de 15 olika bryggerierna att ha med varsitt öl på en tap take over i Köpenhamn. Men under mötet nämndes också Paris, Örebro och flera platser i Storbritannien som möjliga för att lansera samarbetet.

Daniel Svensson på Odd Island kände igen en hel del i samarbetet från Gothenburg Sound, som blev namnet på den hårdrock från Göteborgsområdet som blev populär runt om i världen under 90-talet. En tid han var högst inblandad i som trummis i In Flames.

– Det finns ganska många likheter med de vi gjorde då, vi skapade en egen nisch genom att samarbeta mellan banden. Det här kan bli likadant. Jag tror att Göteborg är lite speciellt när det gäller samarbeten, det finns en vilja att jobba så, sade han.

Kalle von Spreti från Vega Bryggeri såg också mycket positivt på det projekt som just startats.

– Det är ett bra sätt att få ut öl på olika marknader, och dessutom ett sätt att få folk att få upp ögonen ännu mer för Göteborg som ölstad.

Peter Robertsson från Electric Nurse gillar också den ton och stämning som finns mellan bryggerierna.

– Det är trots allt tuff konkurrens om att få in öl på krogarna, så visst är det lite speciellt att vi samarbetar så mycket. Det finns definitivt en hel del att bygga på i det här projektet.